Krönika

Björn Häger journalist & journalist­utbildare
skicka e-post rss

När Rosling marscherade in i ett minfält

7 oktober, 2015

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Hans Rosling var nervös när han kom till Publicistklubben i måndags, det märktes. Han var där flera timmar före sitt framträdande för att koppla sladdar och fippla med datorn. Och jag tror inte han insåg vilken lavin av missförstånd han skulle sätta igång när han berättade hur han förberedde sitt anförande vid Hela Sverige skramlar-galan i Globen häromdagen:

– Jag skulle stå där på scen och tala om att det som Jimmie Åkesson har sagt i två, tre år är fullständigt rätt.

Jag stod en meter ifrån. Det var jag som ställde frågan. Och jag hörde vad Rosling sa före och vad han sa sedan. Det gjorde publiken i Kulturhuset också. Ingen reagerade nämnvärt. Men på de sajter där det mesta går ut på att invandring är fel, tycks man därefter ha stoppat kottar i öronen. Eller i alla fall blockerat viljan att höra mer än denna mening.

Roslings uttalande spreds raskt på sociala medier, med innebörden: Se här, professor Rosling säger att Sverigedemokraterna har rätt.

Dagen efter debatten blir jag uppringd av en skribent från en av nätets vi-vill-minska-invandringen-sajter. Han frågar om det blev några reaktioner efter Roslings uttalande.

– Nej, svarar jag. Inte vad jag märkte.

Han verkar förvånad. Rosling hade ju gett Sverigedemokraterna rätt. Jag svarar:

– Jag uppfattade det inte som att han ville ha Jimmie Åkessons politik, utan att han resonerade om var pengarna gör bäst nytta.

Hans Rosling är sådan. Han säger något tillspetsat för att få folk att lyssna och förklarar sedan hur han menar.

– Var lite intellektuell, snäste Rosling till exempel av mig i början av debatten när hans ”jag har rätt och du har fel”-uttalande till en dansk journalist kom på tal.

Han är mästerlig på att fånga publikens intresse när han förklarar tillståndet i världen. Men möjligen blev han en lärdom rikare inom området invandringskritisk medielogik, när han trampade in i det politiska minfält, där allt som sägs rycks ut och missuppfattas, medvetet eller omedvetet.

Det jag och – tror jag – de flesta i publiken förstod var att Hans Rosling så klart inte gav sitt stöd till hela Jimmie Åkessons invandringspolitik. Den har han tagit tydligt avstånd från. Enbart en del, gav han stöd: att pengarna gör mest nytta om de går till UNHCR. Men den bärande delen i SD:s politik att stänga ner nittio procent av all invandring till Sverige, har – så vitt jag förstått – Rosling aldrig givit minsta stöd. Det Rosling sa i Globen och på Publicistklubben om att ge mer pengar till flyktingläger behöver inte stå i motsats till att också ta emot flyktingar i Sverige. Han kritiserade att pengarna tas ur samma budgetpost som stödet till FN-organen. Det gör att ökat flyktingmottagande i Sverige automatiskt leder till mindre hjälp till flyktinglägren i området. Så långt sträcker sig min intellektuella kapacitet att jag fattar att detta är något annat än Sverigedemokraternas politik. Rosling argumenterar för att hjälpa flyktingarna mycket både där och här. Inte som SD, bara där och nästan inte alls här.

Skribenten från den där sajten som inte gillar invandring ringer sedan Rosling, som irriterat försöker förklara.

– Varför behöver du fråga? Du har hört massor med olika saker som Jimmie har sagt. En sak som han har sagt är att vi ska ge mer pengar till UNHCR, till flyktingläger. Och vad hörde du mig på Globen säga? Jag sa att vi behöver ge mer pengar till UNHCR och flyktingläger. I det avseendet säger vi precis samma sak.

Skribenten avslutar sin text med slutsatsen:

”Retoriken låter inte helt olikt det som Sverigedemokraterna länge har sagt i just den här frågan.”

Ja, i just den frågan, möjligen. Men inte i den andra, den som inte nämndes i texten.

– Vi ska hjälpa alla överallt, sa Rosling i Globen och hälsade välkommen till de på de första bänkarna som rest sig för att representera de flyktingar som kommit till Sverige.

På Publicistklubben sa han:

– Vi får inte ge Sverigedemokraterna monopol på en sanning.

Och det ligger en del i det. Det blir knäppt att triangulera sig i motsats till allt som kommer från SD. Vill de ge mer pengar till folkdräkter och hembygdsmuseer så ska man vara emot det. Skulle Åkesson säga att det är bra att äta grönsaker, får veganrörelsen lägga ner.

Pengarna till flyktingmottagandet får tas någon annanstans i budgeten, sa Rosling på Publicistklubben. Lite provokativt gav han som exempel medieforskningen, Karolinska institutet och Sveriges Television. Eftersom de tre stod representerade på scenen.

Men den delen av Roslings resonemang finner de-där-sajterna-som-inte-gillar-invandring ingen anledning att ta med.

På sajter som Avpixlat skruvas sedan missförståndskarusellen ytterligare ett varv. Att jag återgivit vad Rosling sedan sa i Publicistklubbens debatt bevisar att jag är en vänsterjournalist från pk-etablissemanget.

Och i nästa varv ser jag att debattörer som profilerar sig på att strida mot debattörerna på sajterna-som-inte-gillar-invandring, stormar mot Rosling. Nu är han inte längre vår kung.

 Jag läser, blir trött. Och det kliar i fingrarna att twittra något i stil med: Hallå, tröghjärnor. Lyssna. Läs. Tänk.

Men det får vara.

Kommentarer

Det finns 8 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Per Johansson ons, 2015-10-07 16:12

Nu är det ju då så att siten som Häger pratar inte på något vis har försökt påstå att Rosling skulle stå bakom SD's hela politik. Siten tar endast upp just den frågan och ingenting annat, precis som Häger själv menar i sin förklaring av Roslings inställning.

Häger vill göra gällande att skribenten från siten missförstått Rosling, men istället verkar det vara Häger som väljer att missförstå vad skribenten faktiskt skrivit på siten.

Inlagt av T Johansson ons, 2015-10-07 17:37

Jag tror Roslings budskap gått ut alldeles förträffligt, även till de du så föraktfullt kallar tröghjärnor. Sannolikt har Rosling inte heller bett om hjälp på den vägen så han har nog rätt i det där med "var lite intellektuell. Att uttalanden vinklas och hårddras allt efter agenda är för övrigt något vi tvingats vänja oss vid av traditionell media sedan länge, i mitt tycke alldeles för länge.
Ärligt talat förstår jag inte inläggets berättigande mer än möjligtvis som ett slag mot den egna branschen. Och det var väl knappast syftet.

Inlagt av Josef Boberg ons, 2015-10-07 19:15

Rosling har rätt i var pengarna gör mest nytta - och det har Du på utmärkt bra sätt redogjort för ovan.

Inlagt av Thomas Lundqist ons, 2015-10-07 20:24

Hej Björn.

Vad är det vi missförstår?

https://www.youtube.com/watch?v=TilNesHLIzQ&feature=share

Inlagt av Åke Fridén ons, 2015-10-07 22:40

Tack för en bra artikel. Det är beklämmande att har SD sagt något måste man vara emot. Även om det förvisso kan komma en och annan vettig åsikt från dessa typer. Viker man undan, det gör inte Rosling, så ger man ju SD mer luft. SD-s framgångar bottnar ju mycket i mediaeliten och politikelitens paniska förskräckelse för att ta något i sin mun som någon från SD sagt. Dags att vakna upp lyssna ordentligt på Rosling.

Inlagt av Björn Häger tors, 2015-10-08 11:33

Sajten i fråga - och flera andra - blåser på stort med att "Rosling ger Åkesson rätt", utifrån ett resonemang om att ge mer pengar till FN:s flyktingläger som i sig inte är kontroversiellt. Och man missar att han inte instämmer i SD:s huvudbudskap, att vi kraftigt ska minska invandringen till Sverige. Det fördummar när människor på ömse sidor i debatten - medvetet eller omedvetet - väljer att rycka ut ett citat ur sitt sammanhang utan att försöka förstå sammanhanget.
Och om min poäng inte gick fram: Åkesson tycker det fint med folkdräkt. Det tycker jag också. På den punkten ger jag Åkesson rätt. Varsågod, där har ni en ny rubrik.

Inlagt av Johan fre, 2015-10-09 00:10

Det simpla faktum att han ens ger SD rätt när total konsensus i media samt riksdagen varit att ALLT, jag menar ALLT SD sagt varit rasistiskt, främlingsfientligt eller vidrig människosyn är ju bara det nåt ni nu måste förhålla er till...
Jag tror inte för en sekund att SD sympatisörer tror han ger SD's politik rätt...
Men där ett rätt finns som man vägrat erkänna, kan det mycket väl finnas fler..
Och med dagens utveckling med invandring, kommer det nog onekligen visa sig så.
Så var lite ödmjuk... Även du Björn Häger, ni såg alla rätt skakade, nervösa och vilsna ut när Herr Rosling sa det många av oss som inte åsikts-socialiserat oss eller enbart följer gammelmedia redan visste. Vi som fortfarande har en rik umgängeskrets av alla de former och åsikter...
Demoskops undersökning om åsiktskorridoren är något ni i media verkligen borde sätta upp på dörren så ni ser den på väg in och ut ur rummen ni går i...
Demoskop: http://www.demoskop.se/vem-vagar-prata/

Inlagt av Moa Berggren lör, 2015-10-10 14:16

Det verkar enklast att missförstå när någon säger något som inte stämmer helt med min åsikt. Och - i det som skrivs och sägs medierna är ju alltid rätt. Hur fel den än har förstått det hela. Eller saknar ingående kunskaper. UNHCR sa redan under Balkankrigen, att flyktingar skulle ha rätten till skydd - så nära hemlandet som möjligt! Det skulle vara lätt för dem att återvända. Och därför skulle pengarna ges till UNHCR. Och det har väl också varit så tidigare, att kvotflyktingar alltid har rätt till asyl, det har ju FN bekräftat. Där är personal på plats, och sitter inte i några kontorsrum långt bort i s.... Men - då surar en del stater, även Sverige! Varför då?? Vet bäst, eller?

Samma sak med PUT och TUT. Under nittiotalet fick de flesta TUT, för det var det viktigaste. Gick det sedan inte att återvända - läget var än värre - så blev det PUT. Jag vet. Jag hade många elever då med tillfälligt uppehållstillstånd som läste svenska. Medierna är alltför ofta för långt från verkligheten som finns runt omkring den. Tyvärr når den inte in på redaktionerna!

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Axel Andén. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies