Gå direkt till textinnehållet

TV4-journalisters ryggrad efterlyses

I kölvattnet av diskussionen kring politisk TV-propaganda (förlåt, TV-reklam) i TV4 har debatten helt glömt bort att vända strålkastarna mot dem som ändå står det anländande fenomenet närmast: TV4-journalisterna själva.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Den som upplevde den senaste valrörelsen inför EU-parlamentsvalet torde instämma i att hela det offentliga rummet i dag finns tillgängligt — eller ockuperas — av de etablerade partiernas plakat, fotfolk och budskap. För att inte tala om möjligheterna att sprida sina budskap och ropa ut sin existens på det nya offentliga rummet: internet.

Det finns alltså inget egentligt behov att ur journalistisk synvinkel tillåta politisk TV-reklam, i exempelvis TV4. Det är lika mycket ett intrång i människors privatliv som en allvarlig lutning mot det nordamerikanska kampanjsy-stem som än mer begränsar "fattiga" partiers plats i människors vardagsrum.

Socialdemokraterna och Moderaterna borde inte få visa TV-reklam, alltså inte heller Sverigedemokraterna. Deras åsikter kring människors lika eller olika värde går tydligt isär längs den politiska skalan, men det är inte i åsiktsträsket journalister på TV4 bör sätta ner foten. Utan för att motsagd politisk propaganda knappa minuten efter ett sänt TV4-reportage om politisk korruption eller maktmissbruk i Rosenbad eller i någon svensk kommun helt desarmerar journalistikens främsta uppgift: nämligen att syna makten.

Tillges makten inträde i journalistikens hjärta på detta öppna och tydliga sätt finns det ingen anledning att fortsätta bedriva journalistik i Jan Schermans Bonnierssponsrade mediekoncern.

Men den styrande eliten i TV4 har sedan länge valt ekonomisk tillväxt framför journalistiskt nytänkande. Bollen måste därför sparkas rakt in i kanalens korridorer, till journalisterna själva, med frågan: Har den journalistiska etiken och viljan att stå utanför de intressen man påstår sig granska helt drunknat under TV4-styrelsens ekonomiska prioriteringar? Var är journalisternas stolthet, var är deras professionella ryggrad?

Klas Lundström

journalist och författare, redaktör för Tidningen Anti

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.