Gå direkt till textinnehållet

TV4-journalisters ryggrad efterlyses

I kölvattnet av diskussionen kring politisk TV-propaganda (förlåt, TV-reklam) i TV4 har debatten helt glömt bort att vända strålkastarna mot dem som ändå står det anländande fenomenet närmast: TV4-journalisterna själva.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Den som upplevde den senaste valrörelsen inför EU-parlamentsvalet torde instämma i att hela det offentliga rummet i dag finns tillgängligt — eller ockuperas — av de etablerade partiernas plakat, fotfolk och budskap. För att inte tala om möjligheterna att sprida sina budskap och ropa ut sin existens på det nya offentliga rummet: internet.

Det finns alltså inget egentligt behov att ur journalistisk synvinkel tillåta politisk TV-reklam, i exempelvis TV4. Det är lika mycket ett intrång i människors privatliv som en allvarlig lutning mot det nordamerikanska kampanjsy-stem som än mer begränsar "fattiga" partiers plats i människors vardagsrum.

Socialdemokraterna och Moderaterna borde inte få visa TV-reklam, alltså inte heller Sverigedemokraterna. Deras åsikter kring människors lika eller olika värde går tydligt isär längs den politiska skalan, men det är inte i åsiktsträsket journalister på TV4 bör sätta ner foten. Utan för att motsagd politisk propaganda knappa minuten efter ett sänt TV4-reportage om politisk korruption eller maktmissbruk i Rosenbad eller i någon svensk kommun helt desarmerar journalistikens främsta uppgift: nämligen att syna makten.

Tillges makten inträde i journalistikens hjärta på detta öppna och tydliga sätt finns det ingen anledning att fortsätta bedriva journalistik i Jan Schermans Bonnierssponsrade mediekoncern.

Men den styrande eliten i TV4 har sedan länge valt ekonomisk tillväxt framför journalistiskt nytänkande. Bollen måste därför sparkas rakt in i kanalens korridorer, till journalisterna själva, med frågan: Har den journalistiska etiken och viljan att stå utanför de intressen man påstår sig granska helt drunknat under TV4-styrelsens ekonomiska prioriteringar? Var är journalisternas stolthet, var är deras professionella ryggrad?

Klas Lundström

journalist och författare, redaktör för Tidningen Anti

Fler avsnitt