Gå direkt till textinnehållet

Lär av indiskt medielandskap

I Indien pågår en digitalisering utöver det vanliga. Målsättningen är att 550 miljoner indier ska ha tillgång till internet om tre år jämfört med 159 miljoner i dag. År 2020 räknar man med att medianåldern i Indien är 29 år.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Digitaliseringen innebär stora möjligheter för den unga befolkningen. En mängd digitala plattformar har lanserats de senaste åren som utgår från bevakningsområden där de traditionella medierna inte är närvarande.

Parallellt med den digitala utvecklingen är papperstidningen ännu ohotad. Enligt Registrar of Newspaper for India (RNI) har antalet registrerade tidningar ökat från 77 384 till 99 660 under de senaste fyra åren. Orsaken till de växande upplagorna är utvecklingen av lokaljournalistik.

Lägg därtill att Indien har 392 registrerade TV-kanaler som sänder nyheter. Mångfalden i det indiska medielandskapet har också skapat intresse i omvärlden. De senaste tre åren har digitala plattformar som Buzzfeed, Huffington Post, Quartz och Mashable etablerat sig i Indien. Trenden är klar: internationaliseringen av nyhetsjournalistik är ett måste.

Samtidigt i Sverige letar dagstidningsbranschen med ljus och lykta efter intäkterna. De stora redaktionerna har massvarslat och jakten på en ny hållbar affärsmodell börjar bli alltmer desperat. Enligt tidningen Journalisten var 493 journalister öppet arbetslösa vid halvårsskiftet i somras, vilket var en ökning med nära sju procent mot förra året.

Nätverket för Sydasienstudier (SASNET) vid Lunds universitet har under en tid studerat det indiska medielandskapets utveckling. Vi, en indisk och en svensk journalist, är övertygade om att digitaliseringen i samklang med internationaliseringen av medier skapar nya möjligheter för att utveckla arbetstillfällen, arbetsmetoder och upplagor. Samtidigt behövs också en djupare diskussion om medieetik och kritiska perspektiv som utvecklar journalistikens roll i en fungerande demokrati.

I South Asia Media Project skapar vi en ett forum där journalister, medieforskare och internetforskare från Sverige och Sydasien får dela med sig av sina erfarenheter och framtidsperspektiv. Vid två mediekonferenser i höst, i både Sverige och Indien, kommer vi att minska avståndet mellan det svenska och indiska medielandskapet.

Vi som arbetar i detta projekt tror nämligen att vi har mycket att lära av varandra.

För vem har egentligen påstått att svenska eller indiska journalister ensamma måste hitta lösningarna på samtidens utmaningar.

                Andreas Mattsson
                projektkoordinator South Asia Media Project och frilansjournalist
                Divya Rajagopal,
                ekonomijournalist, Mumbai

 

Fotnot: Läs mer om South Asia Media project här: www.southasiamediaproject.com

 

Fler avsnitt