Gå direkt till textinnehållet

Nu ökar annonsintäkterna för pressen

Annonsintäkterna ökade med en procent för landsortspressen under tredje kvartalet, och för första gången var ökningen av de digitala annonsintäkterna större än minskningen av intäkter från de tryckta annonserna.

Tredje kvartalet 2014 skulle kunna vara vändpunkten i annonsraset för dagspressen. Det visar statistik från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och Tidningsutgivarna. För första gången i TUs internetbarometer pareras tappet på pappersannonser av ökningen av digital annonsering.

– Det är första gången vi ser det i vår internetbarometer, men det är för tidigt att säga om detta är vändpunkten. Det skulle inte förvåna mig om vi ser ett tapp till exempel nästa eller nästnästa kvartal. Men på längre sikt är det detta som vi ser – en kraftig ökning av de digitala annonsintäkterna som framöver kommer att motsvara minskningen av annonsintäkterna från print, säger Tobias Hedström, chefsanalytiker på TU till Journalisten.

– Att den digitala ökningen är större än tappet i papper beror också på att tappet i papper har avtagit.

Under tredje kvartalet ökade landsortspressens digitala annonsintäkter med 29 miljoner kronor, eller drygt 55 procent. De tryckta annonsintäkterna fortsatte att minska men totalt ökade annonsintäkterna, tryckta och digitala, för landsortspressen med nära en procent.

– Egentligen är inte det här någonting förvånande. Vi har länge sett en oerhört stark tillväxt i digital annonsering. Det är fortfarande från låga nivåer, men ökningen är så stor att den digitala annonsmarknaden för dagspressen nu utgör en försvarlig del av intäktskakan. Under 2013 kom 17 procent av annonsintäkterna från digitala kanaler, säger Tobias Hedström.

Totalt hade landsortspressen annonsintäkter på nära 760 miljoner kronor under det tredje kvartalet 2014.

Även storstadspressens digitala annonsintäkter ökade under det tredje kvartalet, med drygt 19 procent.

Totalt för morgonpressen, det vill säga landsort- och storstadspressen ihop, ökade de digitala annonsintäkterna med 35 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den totala omsättningen för de digitala annonsintäkterna blev därmed nära 160 miljoner kronor.

Under årets första nio månader var de digitala annonsintäkterna 500 miljoner kronor, en ökning med nära 27 procent jämfört med motsvarande period 2013.

Fler avsnitt
Fler videos