Gå direkt till textinnehållet

På några dagar kände alla till sajten

Marianne Hofman lämnade tjänsten på lokalredaktionen för att starta Arjeplognytt.se. Läsarintreset blev omedelbart och massivt.
Nu väntar den stora utmaningen att förvandla publikintresset till en inkomst.

Annons Annons

Hösten 2010 tog hon steget, lät en tidigare kollega från tidningen göra en webbplats och ett publiceringssystem. Hon skaffade utgivningsbevis och den 6 december startades Arjeplognytt.se.

Hon hade planerat att marknadsföra sajten genom att ringa tio personer om dagen.

I stället överrumplades hon av den enorma kraften i de sociala medierna.

– Responsen var otrolig. På några dagar kände alla till sajten. Jag var chockad och omtumlad.

Snart snittade hon 400-500/besökare per dag. Och tipsen forsade in:

– Jag tror att jag under de två första månaderna har fått lika många läsarkommentarer, mejl, sms och telefonsamtal som under alla år på Nyheter i Norr. Läsarna insåg nog att det här var ett medium där de lokala nyheterna betydde något, och där man inte behövde gå omvägen via centralredaktionerna i städerna.

[…]

Redaktionellt och tekniskt är mediekonceptet för Arjeplognytt.se lika självklart som efterfrågat.

Här finns också mycket att skriva om. Kommunens sex samebyar, frågan om vindkraftverk, skoterförbud och den blomstrande turistindustrin och event-verksamheten på de olika hotellen. Samt förstås effekten av den årliga migrationen av ingenjörer till Arjeplog. Däremot framstår affärsmodellen, som så ofta i andra liknande situationer, inte lika tydlig eller lukrativ.

[…]

Arjeplognytt.se är en registrerad tidning, med dess funktionella styrka ligger potentialen i att vara ett lokalt och socialt medium. Marianne Hofman har också upprättat Twitter- och Facebook-konton för tidningen. Som lokalredaktör är man redan från början ett vandrande socialt medium, och som sådant har Arjeplognytt.se uppenbart framtiden för sig. Men det är samtidigt en framtid som inte nödvändigtvis är speciellt välbetald.

[…]

– För många här uppe bygger livet ofta på mångsyssleri och samarbete. Och har man aborrfiléer i frysen är man aldrig fattig.

Läs hela intervjun med Marianne Hofman i pappersutgåvan av Journalisten.

Beställ din prenumeration här: https://www.prenservice.se//bestallpren.aspx?titel=139&kampanj=139102

Fler avsnitt
Fler videos