Villaägarnytt fälld av Reklamombudsmannen
Gratistidningen 100 procent Östersund anmälde tidningen Villaägarnytt för textreklam. Nu har Villaägarnytt fällts av Reklamombudsmannen, RO.
Tidningen Villägarnytt, som ges ut av Villaägarnas riksförbund, delas ut till alla villahushåll i Jämtlands län. För ungefär ett år sedan gjordes en satsning där ena halvan av sidan bestod av en annons och den andra var utformad som en redaktionell reportage.
Men annonsörerna bestämde själva över hela utrymmet och hela det redaktionella reportaget var också en annons, vilket nu RO kommit fram till i sin fällning av tidningen.
Men det var alltså 100 procent Östersund som upptäckte det. Hur gjorde ni det?
– En av våra annonskillar gjorde en annons med liknande upplägg i deras tidning, där Villägarnytt krävde att vi skulle ta bort annonsmärkningen. Vi vägrade, men fann att de gjorde så i Villaägarnytt. Vi anmälde då tidningen för att de inte ville sätta ditt annonsmärkningen, säger Gunnel Edvardsson, chefredaktör på 100 procent Östersund.
Gunnel Edvardsson tycker att annonser som byts mot redaktionella texter blir allt vanligare.
– VI lever i en allt mer kommersiell värld. Hos oss brottas vi ständigt med frågan om skillnaden mellan journalistik och reklam. Jag tvingas bli en sorts journalistpolis och får vara extremt försiktig med det vi tänker ta in i tidningen, säger Gunnel Edvardsson.
Varför var det viktigt att anmäla tidningen Villägarnytt?
– Vår målsättning har hela tiden varit att göra en seriös tidning där man ska kunna lita på att det som skrivs är oberoende. Det är också viktigt att som läsare veta vad som är betald annonsplats och vad som är ett journalistiskt arbete. Det handlar om vår och andra gratistidningars trovärdighet helt enkelt, säger Gunnel Edvardsson.
Tips på hur man ska jobba med frågan?
– Ställ den klassiska frågan: varför ska vi skriva om det? Ifrågasätt alltid syftet.