Gå direkt till textinnehållet

TV-Sporten ”tvingas” visa reklam

Allsvenska fotbollsklubbar ställer från och med i år villkor för TV-intervjuer i samband med matcher. Intervjuerna ska göras framför sponsorernas reklamskärmar.SVT accepterar motvilligt villkoren medan TV4 hittills vägrat.

Allsvenska fotbollsklubbar ställer från och med i år villkor för TV-intervjuer i samband med matcher. Intervjuerna ska göras framför sponsorernas reklamskärmar.

SVT accepterar motvilligt villkoren medan TV4 hittills vägrat.

Reglerna har utformats i samråd med ISPR, det tyska bolag som förvärvat sändningrättigheterna till klubb- och landslagsmatcher som spelas i Sverige.

Annons Annons

Enligt Anders Lindh på ISPR är det Svenska Fotbollförbundet och Föreningen Svensk Elitfotboll som vill styra intervjuerna till fasta platser. Det blir bättre ordning så.

– Även enskilda klubbar och arenor kan ställa villkor, säger Anders Lindh. Alla spelare är tillgängliga för intervjuer när som helst, men i samband med matcher vill klubbarna göra så här.

Intervjuerna ska göras på en plats som den arrangerande föreningen anvisar. Det brukar betyda framför en skärm som visar sponsorernas logotyper.

– Det är en förmån för reportrar att få göra intervjuer i miljön, säger Malmö FFs klubbdirektör Ulf Bergqvist. Normalt är det bara fotograferna, inte reportrarna, som har tillträde till arenorna.

Enligt Ulf Bergqvist är alla parter utom TV4 med på arrangemanget.

– Vi är överens med Sveriges Television, Kanal 5 och Canal+.

Men SVT har rätt att göra intervjuer i studio när de sänder Fotbollskväll på måndagar. Likaså Canal+ när de sänder en allsvensk match på tisdagar och Kanal5 som sänder söndagar.

Rolf Porsborn, adminstrativ chef på SVTs TV-Sporten uppger att det formellt inte finns något avtal om hur intervjuer i anslutning till fobollsmatcher ska göras.

– Men arrangörerna bestämmer att intervjuer bara kan göras i ”mixed zones”, där journalisterna får träffa idrottsutövarna.

I dessa ”mixed zones” exponeras olika sponsorers logotyper.

Den här sortens villkor har länge varit vanliga vid stora evenemang utomlands. Det påminner om när slalomåkare snabbt tar av sig skidorna och visar upp märkena när de har gått i mål.

– För SVT som public serviceföretag är det här extra känsligt eftersom det kan bli tal om otillbörlig reklam, säger Rolf Porsborn.

Han ser de nya restriktionerna som ett ingrepp i den journalistiska friheten.

– Det här är nytt för denna säsong och allt flyter ännu, säger Hans Pekkari, nyhetschef på TV4 Sporten. Vi har nobbat hittills eftersom vi tycker att det är en grundläggande princip att vi ska göra våra intervjuer där vi tycker det blir bäst TV.

Senast på derbyt mellan AIK och Djurgården i måndags tyckte TV4 att det var bättre att göra intervjuer ute på arenan med det stora publikhavet i bakgrunden än framför en skylt i spelargången.

– Den här säsongen är förhållandena svårare för de journalister som jobbar ute på de allsvenska arenorna, har Hans Pekkari noterat. Vi får till exempel inte ta direktkontakt med spelarna utan måste gå via en pressvärd.

Svenska Fotbollförbundets generalsekreterare Lars-Christer Olsson menar att detta är enda chansen att ge intervjuer och samtidigt ta sportsliga hänsyn.

– I halvtid ska spelarna förbereda sig för nästa halvlek. Då är det en fördel om man i förväg har bestämt vilka som ska uttala sig och var det ska ske.

Och det måste vara där sponsorerna har sina skärmar…

– Ja det är klart. De är våra finansiärer och gör att vi kan hålla på med verksamheten.

Fler avsnitt
Fler videos