Gå direkt till textinnehållet

Trendbrott för nätannonser

Efter mer än fyra år av uppgång sjunker nu amerikanska nättidningars annonsintänkter, skriver norska Dagens Medier.

Andra kvartalet i år sjönk intäkterna med 2,4 procent, enligt siffror från Newspaper Association of America. Enligt organisationen hänger nedgången samman med den allmänna konjunkturnedgången.

Enligt New York Times är en annan förklaring att tidningarna har behövt sälja stora mängder annonser i takt med att de rustat upp sina sajter. Det har lett till att annonspriserna gått ner.

 

Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.