Tidningen Dyk kräver färdigt reportage som jobbansökan
Tidningen Dyk söker reportrar i sitt november-nummer. Ansökningarna ska dock innehålla en färdig provartikel, inklusive bilder som kan användas för publicering. – Vi vill egentligen främst ha kontakt med nya frilansreportrar och ha mer artiklar från Norden. Att vi betalar 999 kronor för artikeln är inte för att utnyttja dem, utan för att det är vad vi har råd att betala, helt enkelt, säger chefredaktören Martin Örnroth.
Tidningen Dyk söker reportrar i sitt november-nummer. p(ingress). Ansökningarna ska dock innehålla en färdig provartikel, inklusive bilder som kan användas för publicering.
Sedan förlaget VIP Media gick i konkurs under hösten har tidningen Dyk fått ny regi. Förlaget bakom den engelska tidningen Diver, med Skandinavienkontor i Köpenhamn, är ny ägare, och chefredaktör är Martin Örnroth, känd från TV4 och SVTs Prat i kvadrat.
Vill främst ha frilansar
I novembernumret söker tidningen reportrar i en annons där sökande uppmanas att skicka in en artikel med sin ansökan, komplett med bilder med alla rättigheter clearade:
– Vi vill egentligen främst ha kontakt med nya frilansreportrar och ha mer artiklar från Norden. Att vi betalar 999 kronor för artikeln är inte för att utnyttja dem, utan för att det är vad vi har råd att betala, helt enkelt. Vi är en tidning av och för entusiaster. Ingen skulle bli gladare än jag om det visade sig att vi kunde betala 3 000–4 000 kr per sida, men då skulle tidningen kosta 99 kronor istället för 49 och redan där spricker hela idén, säger Martin Örnroth.
Men ni ägs ju av en internationell koncern med regionkontor i Köpenhamn?
– Ägaren är ett engelskt företag, ja. Men resurserna är begränsade. Ingen av oss som jobbar här gör det för pengarnas skull, utan för att vi tycker det är roligt. Det är därmed förkastligt att jämföra dykare som skriver på fritiden med journalistproffs, anslutna till Journalistförbundet och med journalistutbildning bakom sig.
Chefredaktörens idé
Den nye chefredaktören var själv den som kom med idén att låta dyk-entusiaster berätta om sina egna favoritställen i text och bild. Han framhåller att det inte är klirret i kassan som är belöningen, utan det färdiga resultatet i tidningen.
Varför betalar ni just 999 kronor för materialet?
– Jo, jag ringde till Skatteverket som gav beskedet att arvode från 1 000 kronor och uppåt ska beläggas med sociala avgifter. Det slipper man om man ger 999, förtydligar Martin Örnroth.
pf@sjf.se