Gå direkt till textinnehållet

Svårare för allmäntidningar, tillväxt för underhållning

Traditionella nyhetstidningar får det allt svårare, medan tidningar med tillbakalutad underhållning växer. Så blir tidningsbranschens 10-tal, skriver Fokus Tidningar. Foto: Maciej Mamro, Fotolia

Fokus Tidningar, ett nyhetsbrev utgivet av Posten Meddelande, har frågat branschexperter om hur 10-talets tidningsmarknad kommer att utvecklas.

Svaret blev att det totala läsandet av tidningar ökar, trots internet. Nivån är högre än någonsin. Samtidigt ökar behovet av tätt samspel av tidningar och digitala medier, enligt marknadschefer på några större förlag. Och tidningar som satsar på tillbakalutad underhållning har goda utsikter.

Tidningar med framtiden för sig är de som har "seriösa koncept" och en klar och tydlig målgrupp, menar Janet Svensson, marknadschef på Albinsson & Sjöberg.

Konkurrensen kommer att slå hårt mot tidningar som fyller samma behov som internet gör, som nyheter, faktainsamling, tester och produktpresentationer, tror Bo Göran Nilensjö, marknadschef på Allers Förlag.

Han tror även att rena annonstidningar (utan redaktionellt innehåll) kommer att få svårt att överleva i pappersform.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt