Schibsted startar bemanningsföretag
Schibsted Sverige startar ett eget bemanningsföretag. Det nya företaget ska fokusera på kompetensförsörjning. De av Mediakompetens anställda som jobbar inom Schibsted kommer inte att påverkas, ännu.
Olof Brundin, informationschef på Schibsted, vill inte gå in på detaljer om det nya bolaget, av konkurrensskäl. Men han säger att förändringarna kommer att börja på koncernens redaktioner, på Aftonbladet och Svenska Dagbladet.
– Vi vill långsiktigt säkra våra HR-flöden inom hela koncernen och bli självförsörjande på kompetens. Vi ska rekrytera samt odla fram de största talangerna inom svensk medieindustri. Det är viktigt att påpeka att det här är inget traditionellt bemanningsföretag, utan ett rekryterings-, specialist- och bemanningsföretag, säger Olof Brundin.
Har det funnits problem med kompetensförsörjningen inom Schibsted?
– Min känsla är att mediebranschen är en mycket rörlig bransch där folk byter jobb ofta. Till detta spär vikariesvängen på omsättningen av personal.
Hur kommer arbetet att se ut?
– Till att börja med ska vi sätta oss ner och titta på vad som funkar bra, vad som funkar mindre bra, och i höst kommer vi att börja förändra verksamheten, och då på redaktionerna i första hand.
Vad kommer att hända med Mediekompetens anställda som jobbar inom Schibsted?
– Det är business as usual, tills vidare.
Kommer ni alltså att ha anställda från tre olika bolag som jobbar på era redaktioner – tidningsbolagets anställda och sedan bemanningsanställda från Mediekompetens och ert eget bolag?
– De detaljerna vill jag inte svara på. Vi vill ratta detta efter eget huvud och av konkurrensskäl vill jag inte säga något om detaljerna, säger Olof Brundin.
Det nya bolaget ska ledas av koncernens HR-direktör Håkan Halvarsson.