Gå direkt till textinnehållet

Schibsted satsar på busringningar

Telefonen ringer. Det är en man från akuten som säger att jag har smittat hans patient med gonorré. Men det är inte på riktigt. Det är en busringning från Inpoc som ägs av Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Schibsted. I Norge, där idén är hämtad, beräknas hela den här marknaden omsätta 500 miljoner norska kronor i år.

Telefonen ringer. Det är en man från akuten som säger att jag har smittat hans patient med gonorré.

Men det är inte på riktigt. Det är en busringning från Inpoc som ägs av Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Schibsted.

”Hallå, det är från akuten här. Vi har precis fått in en patient med gonorré och den här, hon, uppger ditt namn som smittkälla. Om det stämmer bör du omedelbart lämna ett prov. Det är en enkel undersökning och den går fort. Men du, kom ihåg kondom nästa gång du har sexuellt umgänge”, säger en jäktad mansröst i min telefon.

Sen lägger han på.

Men det är inte akuten. Det är en busringning från Inpoc som sedan i februari i år levererar SMS-nyheter från ägartidningarna Aftonbladet och Svenska Dagbladet, vintips, aktietips, ringsignaler och ikoner till mobiltelefoner – samt obscena busringningar.

Busringningarna beställs via ett 071-nummer och kostar runt 20 kronor. Företaget får, enligt vice VD Tim Utkutug, mellan 2 500 och 12 000 beställningar per dag, varav 500–1 000 är busringningar. I Norge, där idén är hämtad, beräknas hela den här marknaden omsätta 500 miljoner norska kronor i år.

Polisanmälde busringning

Smålandsposten har skrivit om en man i Alvesta, som inte tyckte att busringringen med gonorrélarmet från akuten var det minsta kul.

Han blev förbannad och polisanmälde det som ofredande.

– Nog är det ofredande men det är hopplöst för oss att försöka spåra vem som är avsändare, säger kriminalkommissarie Stefan Thörn på polisen i Växjö.

Därför har polisen lagt ner ärendet.

– Men man kan fundera på företagets roll i det här. Moraliskt och rent allmänt tycker jag det är ynkligt, säger Stefan Thörn.

Varumärket Inpoc tillhör Schibsted Telecom AB som till 80 procent ägs av den norska koncernen och till tio procent var av koncerntidningarna Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Att pressen ligger bakom gör inte saken bättre, tycker Stefan Thörn:

– Rent generellt kan man väl tycka att de borde vara lite mer seriösa och inte sänka sig så lågt bara för att tjäna pengar.

Inpoc lanserades i Norge i november 2000 och i Sverige i februari i år. Det som sålt absolut bäst är nya ringsignaler och ikoner till mobiltele-

foner, men även busringningarna är

populära, berättar VD Tim Utkutug.

Lanserades för en månad sedan

Som framtida tänkbara tjänster nämner han lokala nyheter via SMS eller nyhetstjänster för olika minoritetsgrupper. När tekniken förbättras kan man på samma sätt skicka bilder, ljud och rörliga bilder direkt till mobiltelefonen.

För satsningen är en succé.

Busringringar lanserades för en månad sedan och kopierades från den norska marknaden.

– Vi anlitade manusförfattare och hade ett antal manus som skulle läsas in. Olyckligtvis gick vi lite för snabbt ut med det utan att kolla innehållet. Tanken är inte att någon ska känna sig sårad, säger Tim Utkutug.

Men du har lyssnat på busringningarna och tyckt att de varit kul?

– Ja, jag har hört dem. Absolut. Men vi tänkte inte så mycket överhuvud-

taget i det här fallet. Vi får nog vara lite efterkloka, säger Tim Utkutug.

Sedan försäkrar han att de stötande busringningarna sedan i går (28 november) är bortplockade ur sortimentet. Det handlar om ett tiotal av totalt 50–60.

Men när Journalisten ringer 071-numret och anger koden till busringningen från akuten så får vi inget felmeddelande. Efter några minuter ringer det och mannen med det brådskande gonorrélarmet hörs i min mobiltelefon. Ytterligare några minuter senare kommer ett SMS som berättar att någon nyss skickade en busringning och föreslår att jag, med kod och allt, ska skicka vidare samma busringning. Hade jag beställt samtalet till en vanlig telefon hade ingen förklaring kommit.

Annons
Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret