Gå direkt till textinnehållet

Så skötte sig medierna – nu börjar eftervalsanalysen

Valrörelsen fördes i hög grad bland Sverigedemokraternas hjärtefrågor, med en mörk bild av läget i Sverige. ”Medierna spelar roll i svartmålningen”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.

Innan alla röster ens räknats tar nu analysen av valrörelsen och mediebevakningen vid. På ett frukostmöte på TCO på måndagen gav bland andra Karin Pettersson, förre KD-ledaren Göran Hägglund och Ulrika Beck-Friis, föreståndare för Institutet för mediestudier, sina första tankar kring valrörelsen 2022.

De var överens om att högerpartierna fått sätta agendan ämnesmässigt.

– Det här var en valrörelse som fördes bland SDs hjärtefrågor, med en hotfull, mörk bild av läget i Sverige, sade Karin Pettersson.

Väljarnas viktigaste fråga, sjukvården, har fått mindre utrymme, vilket Göran Hägglund beklagade och ville se en diskussion om samspelet mellan medier och ledande politiker.

– Skjutningar spöar diskussionen om fler vårdplatser, menade Hägglund.

Även skola och klimat har fått stå tillbaka, påpekade Ulrika Beck-Friis:

– Det här var energivalet. Miljön får inte fäste, men i Som-undersökningen i höstas låg miljö på fjärde plats.

Också Karin Pettersson efterlyste en diskussion om samspelet mellan medier och politiker. Där sociala mediers roll också måste in.

– Medierna spelar en roll i svartmålningen. Sociala medier, där många journalister finns, blir ett mörkt spinroom, sade hon.

Valbevakningen har varit massiv, med starkt fokus på de åtta partiledarna som ställts upp i ett oändligt antal utfrågningar, och med ett presidentvalsliknande upplägg kring Andersson och Kristersson.

– Fler politiker borde kanske ha varit med. Det här blir en otroligt spännande valrörelse att analysera i efterhand, säger Ulrika Beck-Friis.

Institutet för Mediestudier påbörjar nu sin eftervalsanalys av mediebevakningen, som presenteras i början av 2023.

Får politikerna sätta agendan i för hög grad?
– Det är en intressant fråga som vi ska titta på. Det är möjligt att det är svårt för medierna att stå emot den megafonen, säger Ulrika Beck-Friis.

Fler videos
Fler avsnitt