Robert G Picard: Nyhetsorganisationen måste förändras
Dagens nyhetsorganisation måste förändras. Journalister måste själva ta initiativet till att ändra hur nyheter tas fram. Det skriver medieekonomen Robert G Picard i en kommande bok från Simo.
Robert G Picards anser att framtiden för de etablerade medieföretagen "förblir oviss om inte journalisterna, och inte enbart cheferna, hjälper till att göra om nyhetsorganisationerna". Han säger vidare att i dagens samhälle "måste nyhetsorganisationerna hela tiden fråga sig själva vilken funktion de har och sedan göra om sig".
Picard är forskningsföreståndare vid Reuters Institute som ingår i Oxfords universitet samt Hamrin-professor i medieekonomi vid Internationella Högskolan i Jönköping.
I boken Vem betalar journalistiken? Om journalistikens värde för olika intressenter medverkar även Hanna Stjärne, som lett Sveriges Radios framtidsutredning, Birgitta Stål, kommunika-tionskonsult och tidigare TV-chef och Stefan Melesko, medieforskare.
Boken diskuteras vid ett seminarium 8 juni av Hanna Stjärne, Birgitta Stål och Stefan Melesko och kommenteras bland annat av Schibsted Sveriges VD Raoul Grünthal och Medievärldens chefredaktör Axel Andén.
Fotnot: Simos ändamål är att bedriva och främja vetenskaplig forskning inom medieområdet och närliggande forskningsfält, samt att även genom journalistiska rapporter sprida kunskap och initiera debatt om forskningens resultat