Gå direkt till textinnehållet

Radiolyssnandet minskar

Radiolyssnandet går ner. Mest minskar lyssnandet på kommersiell radio. Det visar Sifos radiomätning.

Sveriges Radio minskar 1,2 procentenheter, medan privatradion minskar med 2,4 procentenheter. Därmed ökar Sveriges Radio sin marknadsandel.

"Sveriges Radios räckvidd ligger över hela linjen kvar på en mycket hög nivå. Enligt de senaste helårssiffrorna har vi förstärkt vår position. Delårssiffrorna från början av 2010 är osäkrare, bl.a till följd av ett bortfall i undersökningen på över 50 procent", säger Mats Svegfors, VD för Sveriges Radio, i ett pressmeddelande.

MTG ökar också sin marknadsandel något, enlig ett pressmeddelande från företaget.  

Radiomätning Sifo2010/3:

                                     2010/3   2009/3

Radio totalt………………..74,0……..76,6
Sveriges Radio totalt….. 47,5……..48,7
Kommersiell radio totalt..30,9……..33,3
Närradion totalt……………3,0………..3,1
SR P1…………………………11,7………12,4
SR P2………………………….1,5………..1,7
SR P3………………………..10,7………11,4
SR P4…………………………30,6………31,1

Räckvidd i procent anger hur många olika personer i åldern 9-79 år som hört minst fem minuter på en kanal under ett genomsnittligt dygn måndag till och  med söndag.

 

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.