”Politiker måste visa att de värnar oberoende medier”
Viveka Hansson, programdirektör för TV4, önskar att svenska politiker konkret ska visa att de värnar oberoende medier.
Vad händer medieåret 2021?
– Fortsatt intensivt nyhetsläge, vilket driver på den digitala tv-konsumtionen. Effekterna av klimatkrisen får återigen mer utrymme när vaccin motar undan pandemin. Produktion av ny underhållning och nytt drama kommer igång på allvar igen i Sverige och internationellt. Konkurrensen mellan streamingtjänsterna fortsätter att öka. Och något händer gissningsvis som ingen i den här enkäten räknat med. Vem trodde till exempel att Folkhälsomyndigheten skulle ha en fast plats i tv-tablåerna år 2020?
… och om du får önska?
– Att svenska politiker från alla läger konkret visar i ord och handling att de värnar oberoende medier, och deras möjligheter att verka. En bra lista att summera vid årets slut. Och att vi får se Sverige i EM-final i fotboll, vilket dessbättre då sänds i TV4.