Gå direkt till textinnehållet

PO dränks i anmälningar

Antalet anmälningar till Allmänhetens pressombudsman (PO) har ökat med 82 procent på bara ett år. ”Handläggningstiderna kommer att bli längre”, uppger PO Ola Sigvardsson.

Sedan årsskiftet och fram till i fredags hade PO fått in 447 anmälningar. Det är 200 fler än under samma period förra året, eller en ökning med 82 procent.

– Under de 3,5 åren som jag har varit här har antalet anmälningar sakta ökat. I fjol var ökningen 20 procent. I år har ökningen varit mycket större, säger PO Ola Sigvardsson till Journalisten.

 – Det kommer att innebära längre handläggningstider. Vi är fyra personer, två administratörer och två handläggare, och ökningen innebär en stor påfrestning. Om en normal handläggningstid i ett ärende som vi prövar i dag är på cirka tre månader, kommer de som har gjort anmälningar i år att få vänta ytterligare ett par månader – kanske ett halvår. Jag tror att alla förstår att detta är effekten av att det kommer in så många fler anmälningar.

De anmälare vars anmälningar direktavskrivs eftersom de rör sådant som PO inte prövar har tidigare fått besked i princip med vändande post. Men PO har inte hunnit med att svara dem eftersom arbetsbördan ökat så kraftigt.

– De kommer att kunna få svar snart, men situationen är sådan att vi inte ens hinner med dessa relativt enkla handläggningar, säger Ola Sigvardsson.

Det handlar inte om att PO har fått in fler okynnesanmälningar.

– Anmälarna känner sig illa behandlade av pressen.

Han tror i stället att ökningen av antalet anmälningar beror dels på att det har blivit lättare att anmäla eftersom det sedan 2012 går att göra anmälan via nätet, dels på att allmänheten fått större kännedom om det pressetiska systemet.

– De senaste åren har vi haft några fall som fått stor uppmärksamhet och det mediala intresset har lett till att det hos allmänheten finns en ökad medvetenhet om vår verksamhet.

Tänker du på något särskilt fall?
– Drottningens anmälan mot tidningar som publicerat Elisabeth Ohlson Wallins konstverk där drottningen syns tvätta bort ett hakkors är det som fått mest uppmärksamhet.

Hur hanterar ni ökningen?
– Vi försöker hitta sätt för att effektivisera handläggningen. Vi använder mallar i stället för personliga brev när vi svarar på anmälningar som vi inte kommer att pröva till exempel. Vi gör allt vi kan för att få en så snabb och korrekt handläggning som möjligt.

Skulle ni behöva anställa fler handläggare?
– Ja. Vi behöver mer personal. När jag började här var vi fem personer, nu är vi fyra. I april förra året tvingades jag minska bemanningen med en handläggare. Det var en effekt av besparingarna efter att några tidningar lämnat TU som är med och finansierar det pressetiska systemet. Vår personalstyrka har minskat med en femtedel samtidigt som ärendena har mer än fördubblats. Därför är det oerhört glädjande att nu höra att Sydsvenskan ska gå med i TU igen, jag hoppas att det kan betyda något för finansieringen av det pressetiska systemet.

Fler avsnitt