Nya P3 ska präglas mer av journalistik
Idag presenterar SR hur nya P3 ska se ut. Vardagstablån bygger på fyra större pass och nästan alla programtitlar försvinner.
I oktober förra året gick Sveriges Radio ut med att ungdomskanalen P3, som länge dragits med vikande lyssnarsiffror i FM, stod inför en stor omgörning. Målgruppen ska inte längre vara personer mellan 15 och 35, utan en musik- och samhällsintresserad vetgirig publik.
Idag presenterade SR hur P3 ska se från och med måndag. Kanalansvariga Caroline Pouron säger att nya P3 ”är för den som vill lära sig nya saker och förväntar sig att bli underhållen samtidigt” och kommer att präglas mer av journalistik.
P3 kommer nu att ha en tablå som i huvudsak är baserad på fyra större pass på vardagarna; morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll. Programnamnen försvinner till största del. Ett undantag är populära Morgonpasset i P3, som under våren får P1-profilen Katherine Zimmerman som ny programledare, tillsammans med Kodjo Akolor, David Druid och Marcus Berggren.
På eftermiddagarna programleder Hanna Hellquist och Jörgen Lötgård P3.
Musiken ska få en mer framskjuten roll i nya P3, skriver SR, och rikta in sig ”mot en publik som är selektiv”. Minst 40 procent av det som spelas ska vara svenskt och musikjournalistiken förstärks genom ”flertalet olika DJ’s som kommer spela alltifrån pop, rock, elektroniskt med mera”.
P3 Dokumentär och P3s dramasatsning P3 Serie släpper nya poddserier i vår och flera nya humorpoddar ska släppas under året.