Gå direkt till textinnehållet

Ny tidningsskandal skakar Murdochs imperium

41 procent av Wall Street Journals upplaga i Europa förra året var resultatet av en upplagedopning, i syfte att locka annonsörer. Två artiklar i tidningen var dessutom beställda av ett europeiskt företag som betalade genom att köpa 12 000 prenumerationer till vrakpris. Skandalen har fått tidningens Europachef att avgå.

Ytterligare en tidning i Rupert Murdochs medieimperium News Corp skakas av en skandal.

Det handlar om den europeiska editionen av renommerade Wall Street Journal som under flera år har dopat sin egen upplaga genom att låta externa företag köpa upp så mycket som 41 procent av upplagan i Europa, i utbyte mot bland annat positiva artiklar i tidningen.

The Guardian avslöjar att WSJs komplicerade strategi för att höja upplagan började i januari 2008.

Wall Street Journal inledde ett samarbete med europeiska företag som sponsrade seminarier för universitetsstuderande. WSJ belönade sponsorerna genom att publicera deras namn i en särskild avdelning i tidningen. Sponsorerna betalade för publiceringen genom att köpa stora kvantiteter av WSJ till vrakpris, mellan en och fem cent styck. Tidningarna delades sedan ut gratis bland studenter.

2010 stod denna sorts sponsrad distribution för 41 procent av den totala upplagan för WSJ i Europa: 31 000 av totalt 75 000 tidningar.

Ett av de europeiska företagen, ELP, Executive Learning Partnership, var dock missnöjda med avtalet med WSJ och ville få ut mer för kostnaderna.  I april 2010 tecknades ett nytt avtal mellan WSJ och ELP där tidningen förband sig att publicera minst tre speciella reportage som skulle baseras på undersökningar levererade av ELP.

Två reportage hann publiceras, i oktober 2010 och mars 2011, innan redaktionella medarbetare slog larm om att artiklarna tillkommit genom en affärsuppgörelse mellan ELP och tidningen.

ELP protesterade mot att avtalet bröts, och Europachefen Andrew Langhoff beslöt då att via bulvanföretag i Indien och Belgien betala ELP för att de skulle fortsätta köpa WSJ. Tidningen köpte helt enkelt sina egna tidningar, i syfte att höja upplagan och locka annonsörer.

I tisdags avgick Andrew Langhoff, mot bakgrund av avtalet med ELP och de två artiklar som publicerats som följd av detta avtal.

WSJ har nu brutit alla avtal som upprättats genom sponsrad distribution i Europa, uppger The Guardian.

Fler avsnitt
Fler videos