Mitt i har börjat läsa in artiklar
För en vecka sedan började Mitt i-tidningarna experimentera med ljudartiklar genom att låta Lidingö-reportern Anna Wilson läsa in sina texter via mobiltelefonen. Användarna kan välja om de vill läsa artikeln på sajten eller lyssna på den upplästa versionen via en spelare. Hittills väljer ganska få ljudartiklar men chefredaktören Anna Körnung är full av tillförsikt och testa-på lust.
Försöket med att läsa in nyheter som läggs i en spelare intill artikeln är inspirerat av danska nyhetssajten Zetland, vars läsare på kort tid började lyssna på fler nyheter än de läser, enligt Mitt i. Sedan en vecka tillbaka läser alltså Lidingöreportern Anna Wilson in sina artiklar och lägger upp ljudfilen i en spelare (bild nedan) i anslutning till texten. På det här sättet hoppas man nå nya grupper av läsare.
Chefredaktören Anna Körnung berättar att Mitt i efter sin podcast Stockholmspodden, som finns tillgänglig hos de stora distrubitörerna, fått nya idéer och vill fortsätta experimentera med ljud.
– Utvecklingen med ljud som kommunikationsform för medier går fort, och vi på Mitt i är inne i en prövande period, så vi testar nu på Mitt i Lidingö. Om det funkar bra där så tar vi det vidare till våra andra editioner, säger Anna Körnung till Journalisten.
Eftersom det här även är en ny vana för läsarna så tänker Körnung ha tålamod. Hon i ser framför sig en hyfsat lång testperiod, det behöver inte ”bli sensationellt” på en gång.
– Eftersom vi har många editioner kan vi göra ett fullskaligt test på Lidingö och sen ser vi om det finns ett sug. Vi spänner inte bågen för hårt, det handlar också om att läsarna ska ändra sina beteenden och testa nya saker, så det kan ta tid.
Att fler och fler medier har börjat satsa på ljud, ofta i form av podcasts, vet vi. Ofta lyfts exempelvis New York Times framgångar med sina poddar fram som framgångsexempel. Även tidningshus som Expressen, DN och Aftonbladet har experimenterat med podcasts i olika format under flera år. Men då handlar det oftast om att samla sitt material hos de stora distrubitörerna där poddar finns. Här är det alltså fråga om att istället dra användarna direkt till sin egen sajt, och få dem att lyssna via webbläsaren.
Inte helt optimalt om man pratar användarvänlighet. Eller?
– Jag förstår vad du menar. Vår Stockholmspodd finns ju redan hos de stora podcastdistributörerna, men det här ser jag mer som ytterligare ett sätt att använda sig av oss. Det är inte en enda sak som kommer leda till framgång, men det här kan vara ett sätt.
Hur funkar det hittills? Finns det några siffror?
– Då är det tal om ganska få procent, så är det absolut. Men vi hade inte förväntat oss något annat heller. Vi lanserade möjligheten att göra det nyss och i takt med att fler upptäcker möjligheten så kommer det att öka, men just nu är det inga stora mängder.