Gå direkt till textinnehållet

Mindre tid läggs ner på att läsa dagstidning

Sedan 2007 har de som lyssnar på radio sjunkit med 16 procent och läsandet av dagstidningar med 25 procent. Det visar en undersökning som presenteras i Medieutveckling 2013 som ges ut av Myndigheten för radio och TV.

Forskarna Jonas Ohlsson och Staffan Sundin, medieforskningsinstitutet Nordicom, har på uppdrag av Myndigheten för radio och TV granskat hur mediemarknaden förändrats mellan åren 2007 till 2012.
Bland annat har de studerat hur användartiden för olika medier en genomsnittlig dag har förändrats.

Läsandet av dagstidningar har minskat med 25 procent sedan 2007 och svensken ägnade 21 minuter med att läsa en dagstidning. Lyssnandet på radio har minskat med 16 procent till 84 minuter. Tittandet på TV och läsandet av tidskrifter är något mer stabilt: TV-tittandet minskade med 6 procent till 93 minuter per dag och läsandet av tidskrifter minskade med 8 procent till 12 minuter.

Den tid svensken ägnar sig åt att surfa på Internet har fördubblats sedan 2007 och en genomsnittlig dag 2012 tillbringade svensken 98 minuter på nätet, ungefär lika mycket tid de ägnade sig åt att se på TV.
Undersökningen gäller hela befolkningen, 9-79 år.

Fler avsnitt
Fler videos