Gå direkt till textinnehållet

Metro möts av indiska tabloider

Gratistidningen Metro möter motstånd i Indien. Konkurrenterna går samman med tidningar i mindre format för att stå starka mot Metro International, skriver Media Guardian.

Gratistidningen Metro möter motstånd i Indien. Konkurrenterna går samman med tidningar i mindre format för att stå starka mot Metro International, skriver Media Guardian.

Senaste veckan har engelsk-språkiga Mint lanserats i New Delhi och Mumbai, medan en tidning med namnet Metro Now börjat ges ut i New Delhi. Ytterligare tre engelskspråkiga dagstidningar förväntas ge sig in i tidningskriget under 2007. Metro Now är en betaltidning i tabloiodformat som ges ut i samarbete mellan giganterna Hindustan Times och Times of India, huvudsakligen för att fånga unga läsare och möta Stenbecksföretaget Metro Internationals planer på en tunnelbanetidning i New Delhi.

Indien har 300 dagstidningar och over 200 miljoner läsare och en tillväxt på annonsmarknaden på 12-15% om året. Till skillnad från i Europa växer tidningarnas läsekrets.

Nästa tabloid som väntas till New Delhi förväntas vara en satsning av utgivaren Midday Group, som enligt Media Guardian ska ge ut en klassisk kvällstidning. Tidningens VD Tariq Ansari har uttalat sig om att tidningstrenden bland de unga går mot mindre analytisk journalistik och mer tabloidisering och underhållning.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos