Gå direkt till textinnehållet

Medier klandras för Tønne-rapportering

Norska medier – och särskilt Dagbladet – kritiseras hårt av det råd som granskat rapporteringen av den förre norske ministern Tore Tønnes affärer. En rapportering som slutade med att Tønne tog sitt liv.

Norska medier – och särskilt Dagbladet – kritiseras hårt av det råd som granskat rapporteringen av den förre norske ministern Tore Tønnes affärer. En rapportering som slutade med att Tønne tog sitt liv.

Tønne hamnade i mediernas fokus i början av december, då Dagbladet avslöjade att den förre ministern tagit emot miljonbelopp i konsultarvode av den norske industrimagnaten Kjell Inge Røkke, samtidigt som han fick så kallad efterlön som statsråd – och att en av Norges mest kända advokatfirmor var inblandad för att försöka hemlighålla uppgörelsen.

Men dagen efter att norska ekobrottsmyndigheten meddelat att den hade för avsikt att väcka åtal tog affären en tragisk vändning, då Tønne hittades död bredvid sin bil, efter att ha varit anmäld saknad ett knappt dygn.

För Norsk Presseforbunds räkning har tre oberoende forskare nu avslutat sin ”kritiska genomgång av mediernas roll i saken”. Särskilt Dagbladet, men också Aftenposten och NRK, får hård kritik av granskningsrådet.

Dagbladets största fel var att man inte lät Tønne ta del av det material tidningen hade, före publiceringen, anser forskarna. Tidningen kritiseras också för att i ett senare skede av publiceringen ha använt sig av citat från Tønne vid ett tillfälle då han var omedveten om omfattningen av tidningens avslöjande. Detta var orimligt och enbart vinklat för att få ex-ministern att framstå som en lögnare, anser forskarna, som generellt kritiserar bevakningen för att vara för inriktad på Tønnes person.

Fler avsnitt
Fler videos