Mediakompetens tar över GP-sajt
Göteborgs-Posten vill att bemanningsföretaget Mediakompetens tar över tidningens ungdomssajt Graffiti. Journalistklubben på GP motsätter sig detta och förhandlingarna slutade i oenighet.
Göteborgs-Posten vill att bemanningsföretaget Mediakompetens tar över tidningens ungdomssajt Graffiti. Journalistklubben på GP motsätter sig detta och förhandlingarna slutade i oenighet.
GP har tidigare slutit ett avtal med Mediakompetens om att förse redaktionen med springvikarier. Även detta sade journalistklubben nej till.
GP har två sajter som vänder sig till ungdomar. En av dem är Graffiti som ledningen nu vill ska skötas av bemanningsföretaget. De som skriver och står för innehållet på sajten är tio till femton ungdomsreportrar. Men själva hanteringen av sajten och kontrollen av att det inte begås några övertramp görs av anställda journalister på GP.
Mediakompetens har även slutit ett avtal med Västmanlands Läns Tidning. Journalistklubben på VLT motsatte sig även där att det skulle skrivas kontrakt med bemanningsföretaget, men blev överkörd av tidningsledningen.
pj@journalisten.se