Läsarmedverkan styrs av webbredaktörerna
Tidningsledningarna välkomnar användarskapat material i nättidningarna, men de webbansvariga driver utvecklingen, konstaterar en arbetsrapport från JMG.(© Yuri Arcurs - Fotolia.com)
"Det användarskapade innehållet är här för att stanna" konstaterar Ulrika Hedman, biträdande forskare, i en arbetsrapport från JMG i Göteborg. Rapporten studerar användarskapat innehåll i nättidningar ur ett ledningsperspektiv, och visar att tidningsledningarna generellt välkomnar idén om användarskapat material i nättidningar, och att det finns kommersiella skäl till detta.
I studien framkommer att det i praktiken är de webbansvariga som driver utvecklingen – det är de som tar initiativ till nya satsningar på webben. Detta trots att de redaktionella ledningarna i princip ser användarmaterialet som en strategiskt viktig del av det redaktionella utbudet. Dessutom tenderar de webbansvariga ofta inte att se det användargenererade materialet som en väsentlig del av den redaktionella produkten. Webbredaktörerna visar också mer negativa attityder till det användargenererade materialet än redaktions- och företagsledningarna, enligt studien.