Landsortstidningarna växer på nätet
Under andra kvartalet 2012 ökade morgontidningarnas annonsintäkter på nätet med 8 procent jämfört med motsvarande period 2011. Det visar statistik från TU.
Det är landsortidningarnas sajter som står för ökningen i annonsintäkter (+ 21 procent), medan sajterna i storstäderna ligger oförändrade. Annonsintäkterna för morgonpressen uppgick till 139 Mkr, varav storstadssajterna stod för 81 Mkr och landsortssajterna för 58 Mkr.
Det visar TU Internetbarometer som redovisar nettointäkter från mer än 60 morgontidningssajter. Kvällspressajterna ingår inte i statistiken.
”Det här är tredje kvartalet i rad som morgonpressen ökar sina annonsintäkter på nätet. Även om storstadstidningarna just nu endast lyckas hålla emot och inte öka i konjunkturnedgången så kommer morgontidningssajternas annonsintäkter med den här ökningstakten uppgå till långt över en halv miljard under helåret 2012”, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU i ett pressmeddelande.