Gå direkt till textinnehållet

Kritik mot annonser i texterna på Di.se

Till annonsörernas glädje har Di.se börjat placera reklam mitt i redaktionella artiklar. Textreklamkommitténs ordförande Lars J. Eriksson är dock kritisk.Man får en stark sammanblandning mellan annonser och redaktionellt material.

Till annonsörernas glädje har Di.se börjat placera reklam mitt i redaktionella artiklar. Textreklamkommitténs ordförande Lars J. Eriksson är dock kritisk.

– Man får en stark sammanblandning mellan annonser och redaktionellt material.

Under andra kvartalet minskade annonsinvesteringarna på nätet med 15 procent jämfört med motsvarande period i fjol och de sinande intäkterna gör nätredaktionerna alltmer nervösa. Det senaste greppet för att rädda ekonomin är att späcka artiklarna med reklam.

– Det kommer mer och mer. I USA testar man det här sedan några månader tillbaka, säger Martin Ahrend på företaget Internetsäljarna.

Di.se är en av de svenska nättidningar som är först ut med den nya modellen.

Efter ingressen kommer en annons och under den fortsätter artikeln.

– Annonsmarknaden tycker det är för fantasilöst och statiskt med banners, förklarar Christer Mårdbrant, chefredaktör på Di.se. Jag är nöjd med resultatet men vi är öppna för självprövning.

Han uppger att den nya modellen säljer bra och att satsningen hänger på hur läsare och annonsörer reagerar i långa loppet.

Skulle ni infört annonser i artiklarna även om annonsmarknaden gått uppåt?

– Då hade vi nog väntat.

– Det här tyder på dåligt omdöme, annonserna tillåts tränga sig på läsarna, säger Lars J. Eriksson, ordförande i Textreklamkommittén. Vi har av resursskäl inte prövat publiceringar på Internet men om en sån här sak förekommit i en papperstidning hade vi tagit upp det.

sw@sjf.se

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025