Gå direkt till textinnehållet

Katastrofen uteblev när KT-Kuriren gick ned i utgivning

Första oktober förra året blev Karlskoga Tidning-Kuriren tredagarstidning efter att sedan 1950-talet ha kommit ut sex dagar i veckan. En förändring som inte alls blev den katastrof som många befarade – tvärtom frigjordes tid till bättre journalistik, menar chefredaktören.

– Att vi gjorde förändringen berodde på två saker, säger Catarina Lindström, chefredaktör och ansvarig utgivare på KT-Kuriren. Det ena skälet är rent ekonomiskt. KT-Kuriren har haft röda siffror i många år.

Men den stora anledningen till förändringen är att det är stor skillnad mellan att jobba på sociala medier och på nätet, och att göra traditionell dagstidning, säger hon.

– Arbetssättet skiljer sig åt så mycket. Ju duktigare vi har blivit på Facebook, Instagram och Tiktok, desto mer har vi känt att vi inte har kunnat göra vare sig det ena eller det andra riktigt ordentligt. För oss på redaktionen har det nu blivit ett digitalt fokus, vi måste vara där folk är, det vill säga på nätet.

Redaktionen började förändra sitt arbetssätt redan innan frekvensförändringen.

– Vi har jobbat med sociala medier, gjort poddar, både sport och allmänna poddar, vi har gjort livesändningar från Studio Valla som har varit vårt älsklingsprojekt med Degerfors IF i allsvenskan. För ett och ett halvt år sedan anställde vi en webbredaktör, vilket har varit jätteinspirerande, med paketering och rörlig bild. Vi har en jätteduktig fotograf som har jobbat på tv förut.

Catarina Lindström menar att de nu kan göra allt bättre och ta allt ett snäpp längre för att den extra tiden finns.

Numera kommer papperstidningen ut tisdag, torsdag och lördag. Reaktionerna från läsekretsen har varit både ris och ros.

– De flesta har ändå förstått vad vi gör och varför. Men när vi tog bort börssidan så blev det liv. Det skulle vi inte ha gjort, så den fick vi ta tillbaka.

Hon berättar att redaktionen också försökt att vara väldigt öppna med vad som ska hända.

– Vi har skrivit nyhetsartiklar, jag har skrivit ledare. Jag har också haft möten med pensionärsorganisationer, företagare och andra föreningar, där de har fått ställa frågor. Om det är något jag lärt mig med åren så är det att vi som är mitt i processen tänker inte på samma saker som folk undrar över. Det kan vara frågor som ”Krysset som går på måndagar, kommer det inte vara med längre?” Då kan man berätta att det kommer på tisdagen i stället.

Redaktionen arrangerade också ett öppet hus där experter från Karlstad hjälpte till med inloggning, aktivering av konton och så vidare.

Att antalet pappersutgåvor minskat har inte påverkat personalstyrkan.

– Det har ledningen varit tydlig med. Besparingen består i att vi sparar pengar på distribution. Men vi ska inte göra mindre lokaljournalistik utan bättre.

Enligt Catarina Lindström har redaktionen varit med på banan från början. Hon säger själv att hon ”egentligen bara gått och väntat på det här.”

– En sportreporter sa när han fick höra om planerna:  ”Det var på tiden”. Det har inte behövts diskuteras och övertygas, det har inte varit något energiläckage.

Statistiskt ser siffrorna bra ut, berättar hon. I stort sett inga tappade prenumeranter, de pappersprenumeranter som försvunnit har blivit digitala.

– Sidvisningar, unika besökare och digitala kunder har tickat på och ökat hela året.

Rådet hon ger till andra som ska igenom samma förändring är att se till att man har hela personalen med sig.

– Även om de inte jublar måste alla förstå varför man gör det, att det är nödvändigt och vilka fördelar som kommer med det. Och att låta folk få veta vad som händer, ge dem en chans att fråga, så det inte kommer som en överraskning. I min värld kommer alla att behöva ta sig igenom det här förr eller senare. Men det kan faktiskt gå bra, det behöver inte vara slutet.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler videos
Fler avsnitt