Gå direkt till textinnehållet

Karén hoppas på en ljus framtid

I dag står det klart att Mittmedia och Schibsteds planerar att starta en helt ny mediekoncern i Sverige för sina morgontidningar. Fredrik Karén är chefredaktör för Svenska Dagbladet och hoppas att den nya koncernen ska ge ett lyft. Han är inte heller säker på att det här innebär nya neddragningar på redaktionerna.

Som Journalisten skrev tidigare i dag vill MittMedia, med sina 18 lokaltidningar, och Schibsted med sin SvD samla sina morgontidningar i en helt ny koncern.

SvD har liksom många andra slitit med vikande intäkter under lång tid. Men Fredrik Karén tror det nya bolaget är bra för samtliga parter.

– Det är ju fortfarande inget avtal spikat, men att man vill bilda en ny koncern för morgontidningsbranschen är spännande. Vi står alla inför samma utmaningar i strukturomvandlingen, vi står på samma grund, och vill föra över våra prenumerationsintäkter i en digital värld. Det finns mycket att göra inom produktutveckling, med annonssamarbeten och en hel del annat som är spännande, säger han till Journalisten.

Annons Annons

Ni ska ändå byta ägare till ett Mittmedia som kommer att äga 70 procent i den nya koncernen, är det inget som oroar?

– Mittmedia står för kvalitetsjournalistik precis som vi gör så jag är positiv. Men vi har inte hela bilden än, vi har inte slutförhandlat och det finns mycket kvar att diskutera.

Vad är de viktigaste frågorna att få ihop för er framtids skull?

– Klart att SvD har en väldigt tydlig strategi i hur vi vill framåt, så det är viktigt att vi synkar dem med övriga ägare och titlar. Då kan vi få kraft i det här. SvD är måna om att ha en framtid där vår affär vilar på två ben. Alltså både prenumerationer och annonsaffärer som funkar digitalt. Vi är inte intresserade av att gå med gratissajter och satsa på att få alla intäkter via annonser.

Så sent som förra veckan skrev Journalisten om den senaste turbulensen på Mittmedia. Där VDn Thomas Peterssohn gått ut i en artikel på koncernens intranät och berättat att en tredjedel av redaktionen ska bantas fram till 2019. Men det är inget som oroar Fredrik Karén.

– Nej, men titta tillbaka på 2013 och 2014, vart har det inte varit turbulent? Alla koncerner har haft det jobbigt och för ett och ett halvt år sedan var det vi. Det är en del av den tuffa resan framåt.

Sammanslagningar brukar betyda färre redaktionella tjänster. Hur tror du det kommer bli för er?

– Man kan samordna på många olika sätt. Vi ser inte just nu att det skulle bli färre redaktionella tjänster. Det finns andra sätt att samordna, som kundtjänst, försäljning, prenumeration och annat som inte behöver handla om redaktionen. Men visst, alla koncerner står inför tuffa beslut framåt även när det gäller bemanningen. Vi hoppas att kraften i det här, med en koncern som omsätter mer än 3 miljarder ska kunna ge oss de satsningar vi behöver.

Fler avsnitt
Fler videos