Gå direkt till textinnehållet

Jan Helin manar till lugn och analys

SOM-undersökningen I veckan kom SOM-institutets undersökning om medier och invandring, med siffror som visar att tilliten till medier är hög, men avsevärt lägre när det kommer till mediernas rapportering kring invandringen. ”Populistisk politik får inte smitta seriösa mediers journalistik”, menar SVTs programdirektör Jan Helin.

Det generella förtroendet för medier, framför allt public service, är högt. Det visar SOM-institutets undersökning som Journalisten skriver om här och gör ett reportage om här. Samtidigt instämmer 33 procent av de svarande helt eller delvis i påståendet att svenska medier inte säger sanningen om samhällsproblem förknippade med invandring.

”Vi är utsatta för ett politiskt tryck och massiv retorik i frågan om muslimsk invandring”, menar Jan Helin, SVTs programdirektör på DN Debatt, i en kommentar till undersökningen.

”Ska diskussionen komma vidare bör åtminstone journalister förmå skilja på opinionsjournalistik och nyhetsjournalistik och dess olika roller i medielandskapet. Ledarskribenter med olika uppfattning kan rimligen inte förklara den utbredda uppfattningen i befolkningen om att medier mörkar om invandringen”, skriver Helin.

Annons Annons

Programdirektören påminner om SVTs Uppdrag granskning som gjorde research av artiklar i Sveriges sex största dagstidningar och nyhetsbyrån TT från 1995 och framåt. Då hittade man att sammantaget publiceras mellan 1 500 och 4 000 artiklar varje år om invandring, vilka i huvudsak var orienterade mot olika problem som följer av invandring.

”Det är omständigheter värda att beakta mot den starka uppfattningen om medias mörkläggning. Var det för få artiklar? Hur långt är i så fall ett snöre? Eller var det så att för få av dessa tusentals artiklar speglat vissa gruppers oro och negativa åsikter kring invandring?”, skriver Helin.

Den sunda ivern till självkritik får inte gå över i naivitet i analysen menar Helin. Vilket är särskilt viktigt för public service.

”Populistisk politik får inte smitta seriösa mediers journalistik. Om vi hamnar i ett landskap där valet står mellan sanning eller förtroende måste publicisterna förmå välja strävan efter verifierbar sanning och ge hela bilden”.

Fler avsnitt
Fler videos