Gå direkt till textinnehållet

De kan bli Årets dagstidning

Aftonbladet, Dagens Nyheter och Upsala Nya tidning är nominerade till utmärkelsen Årets dagstidning.

Aftonbladet är nominerad med motiveringen: "Aftonbladet försvarar sin ställning som ett av de ledande digitala mediehusen, genom fortsatt innovation och en evig jakt på nya intäktskällor. TV-satsningen, exempelvis, visar att man inte vill bli lönsamma på att spara – utan på att anpassa sig till användarna".

Motiveringen till Dagens Nyheters nominering lyder: "Genom en solid närvaro på alla plattformar har Dagens Nyheter fortsatt ta ansvar för sin vision att vara ett heltäckande mediehus. Med affären i centrum och ett metodiskt arbete har tidningen under året förtydligat sin självskrivna position."

Upsala Nya Tidning är nominerad med motiveringen: "Upsala Nya Tidning har med lönsamhet och närvaro hos målgruppen fortsatt mot en tydlig vision där både redaktion och marknad drar åt samma håll. Tidningen har skapat nya mötesplatser och samtal med sina läsare och under året tagit många steg mot ett modernt mediehus."

Annons Annons

Andra nomineringar:

Årets redaktion:
Svenska Dagbladet Näringsliv: "Redaktionens djupa kunskaper och idéer gör läsarna vetgiriga och engagerade. Samspelet mellan läsare och redaktion gör innehållet till ett omistligt verktyg för både medborgare och konsument. Den journalistiska granskningen låter sig inte hindras av mörkläggning eller brist på svar."

Upsala Nya tidning: "I en traditionsbunden miljö har UNT öppnat journalistiken mot omvärlden. Redaktionen har tagit helt nya grepp inom både kulturjournalistik och sportjournalistik, öppnat nya lokala åsiktsarenor, genomfört användarvänliga KART-läggningar och dessutom tagit den snabba nyhetsbevakningen till nya höjder."

Sportbladet: "En redaktion som alltid spelar offensivt på topp och ständigt utvecklar sin journalistik på alla arenor. Man bevakar sportvärlden med allvar, kunnighet och mycket lust. Sportbladets kreativitet inspirerar och visar vägen."

Årets dagstidning – Digitala medier:
Aftonbladet: "Fortfarande i en klass för sig. När alla pratar 'mobile first' slår Aftonbladet redan rekord såväl när det gäller användare som intäkter. Imponerande innovationstempo och fortsatt långsiktiga satsningar på intern kompetensutveckling inger känslan av att vi bara sett början på utvecklingen."

Norrköpings Tidningar: "Det enträgna arbetet med att mejsla ut det moderna, regionala mediehuset och den moderna lokaltidningsjournalistiken fortsätter i alla kanaler. Utgångspunkten är användarnas behov – organisationen anpassar sig och resultatet blir ett spännande interaktivt utbud som ligger nära människors vardag."

Dagens Industri: "Trots mängder av utmanare dominerar DI sin marknad – även på nya plattformar. Inte först och inte vackrast men framgångarna föds ur en närmast symbiotisk relation med användarna. Utvecklingstempot är inte högst – men DI går stadigt i takt med marknad och målgrupp. Och det betalar sig."

Årets medieledare:
Anneli Larsson, mediehuset Corren: "Med aldrig sinande energi, glädje och entusiasm, driver Anneli Larsson säljarbetet på mediehuset Corren mot ständigt nya och bättre affärer, samarbeten, kanaler och intäkter. Medarbetarna talar om den 'goda chefen man inte trodde fanns'."

AnnaKarin Lith, Mittmedia: "AnnaKarin Lith slåss med kraft och övertygelse för den lokala journalistiken och 18 morgontidningars överlevnad genom att leda en av de mest genomgripande omorganisationerna i mediebranschen."

Jan Helin, Aftonbladet: "Under Jan Helins ledning har Aftonbladet nått en oomstridd tätposition i medieutvecklingen. Genom höjd blick, modiga beslut och publicistisk öppenhet har han visat branschen en väg mot framtiden."

Vilka som vinner avslöjas på Tidningsutgivarnas branschdag den 15 oktober. Läs mer om de nominerade på Medievärlden.se.

Fler avsnitt
Fler videos