Gå direkt till textinnehållet

”Barnen har tagit tidningen till sig”

Nya tidningen SvD Junior släppte sitt åttonde nummer i veckan och har redan över 9 000 prenumeranter. Redaktör Stina Cederholm tror att kombinationen av bra tajming och ett behov av att förstå höstens stora nyhetshändelser är faktorer bakom framgången. 

Svenska Dagbladets satsning på barn och unga, SvD Junior, går som en raket. Tidningen har redan drygt 9 000 prenumeranter enligt Stina Cederholm som är redaktör för projektet. Hon tycker arbetet med nyheter för de yngre är både roligt och viktigt.

– Det går väldigt bra. Vi är glada över allt från antalet prenumerationer till kontakten med både barn och vuxna. Vi märker ett stort engagemang på alla nivåer, säger hon.

Den här veckan kom nummer åtta av SvD junior.

– Barnen har tagit tidningen till sig och hör av sig och vill prata direkt med oss om innehållet och om hur de tänker. Det är jättekul.

Stina Cederholm säger att det känns som att SvD Junior har blivit något deras unga läsare räknar med. Hon berättar att även föräldrarna följer tiningen noga, engagerar sig och ställer frågor.

– Jag kan ge ett exempel. Vi trycker på fredagar och när terrorattacken i Paris skedde så hann vi inte få med det i tidningen. Då var det många som hörde av sig. Våra läsare räknar med att vi ska finnas där för dem och det tar vi som något otroligt positivt. De vill att vi ska göra nyheterna för dem.

Varför tror du det går så bra?

– Jag tror dels att det är en fråga om tajming, att tiden är mogen. Vi lever också i ett extremt nyhetsläge, det är jättestora och svåra saker som har hänt den här hösten. Det är svårt även för vuxna att förstå, säger hon och fortsätter:

– Barnen har nog många frågor kring det som händer och det kan bli stort och svårt om man tittar på vuxennyheter. Då finns behovet av att få nyheter på ett annat sätt.

Fler avsnitt
Fler videos