Gå direkt till textinnehållet

NYHETER
———————-
Bokförlag köper tidningen Modern Psykologi
Bokförlaget Natur & Kultur har köpt 80 procent av tidningen Modern Psykologi. Grundaren Patrik Hadenius behåller 20 procent.
Läs mer:
http://www.journalisten.se/artikel/24349/bokfoerlag-koeper-tidningen-modern-psykologi

Cheferna för SRs regioner klara
Sveriges Radio har möblerat om i sin organisation och det är nu klart vilka som blir chefer för de sex nya regionerna.
Läs mer:
http://www.journalisten.se/artikel/24347/cheferna-foer-srs-regioner-klara

Koncernfack inom Stampen planeras
Fackklubbarna på de runt 20 tidningar som ingår i Stampen har planer på att bilda ett koncernfack för att på ett tidigt stadium få information om tidningskoncernens planer.
Läs mer:
http://www.journalisten.se/artikel/24345/koncernfack-inom-stampen-planeras

Ingen förundersökning av JK om yttrandefrihetsbrott
Justitiekanslern, JK, lägger ner förundersökningen i fyra misstänkta fall av brott mot yttrandefriheten. Det gäller två webbplatser och två tidningar.
Läs mer:
http://www.journalisten.se/artikel/24339/ingen-foerundersoekning-av-jk-om-yttrandefrihetsbrott

Lyxfällan-duo tar över Plus
Det blir programledarna från TV3s Lyxfällan, Charlie Söderberg och Mathias Andersson, som tar över som programledare efter Sverker Olofsson i Sveriges Televisions program Plus i höst, tillsammans med Åsa Avdic, avslöjar Aftonbladet.
Läs mer:
http://www.journalisten.se/artikel/24340/lyxfaellan-duo-tar-oever-plus

FLER NYHETER PÅ:
http://www.journalisten.se/kortnyheter/

FRÅGAN
———————-
Är det lämpligt att journalister är politiskt aktiva?
Rösta: http://www.journalisten.se/

LEDARE
———————-
Grovt felaktig publicering Jag har nog aldrig stött på en publicering som så grovt åsidosätter de pressetiska reglerna som när en sajt i går publicerade namnet på den kvinna som anmält Julian Assange för ofredande.
Läs mer och kommentera:
http://www.journalisten.se/ledare/24333/grovt-felaktig-publicering

KRÖNIKA
———————-
Efter Assange: Ge oss en ny pressetik Svenska världsnyheter är sällsynta, och få kan slå det globala som följde nyheten att Julian Assagne anhållits misstänkt för våldtäkt i Sverige.
Läs mer och kommentera:
http://www.journalisten.se/kronika/24327/efter-assange-ge-oss-en-ny-pressetik

WEBBKRÖNIKA
———————-
100 sidor om att bevaka teknik och vetenskap
I svenska medier har det bland annat talats om väderrapporteringen i sommar. SRs Medierna menade att bevakningen av vädret dels har ökat och dels numera allt oftare pryder kvällstidningarnas förstasidor.
Läs mer och kommentera:
http://www.journalisten.se/kronika/24265/100-sidor-om-att-bevaka-teknik-och-vetenskap

DEBATT
———————-
Medierna okunniga om SD och antisemitism
Den sverigedemokratiske toppkandidaten i Mariestad, Staffan Gising, offentliggjorde för två veckor sedan att han lämnar partiet. Han angav hur Sverigedemokraterna riktar udden mot muslimer som anledning och hävdade att partiet använde sig av ”samma retorik som Nazityskland gjorde mot Judarna”. De flesta mediers rapportering om avhoppet har präglats av okunnighet om Sverigedemokraterna och ett okritiskt förhållningssätt till den avhoppade sverigedemokratens antisemitiska uttryck och förhållningssätt till islamofobi.
Läs mer och kommentera:
http://www.journalisten.se/debatt/24180/medierna-okunniga-om-sd-och-antisemitism

FOLK
———————-
Läs mer: http://www.journalisten.se/folk/

III III III III III III

PRENUMERERA!
———————-
En helårsprenumeration kostar 635 kronor.
Journalistikstuderande betalar 335 kronor.
Teckna din prenumeration på:
http://www.journalisten.se/prenumeration/

III III III III III III

ANNONSERA!

Med en annons i Journalisten når du journalister i hela landet.
Tidningen har en TS-kontrollerad upplaga på 19 500 ex (TS 2007) och är därmed Sveriges största medietidning. Varje nummer av tidningen läses av
43 000 personer (källa: Orvesto Konsument 2008:2).
Du kan också annonsera på vår webb, som har 24 000 unika besökare per månad (källa: Analog), samt i vårt nyhetsbrev (endast i kombination med webbannons), med en upplaga på 4 000 personer.
För mer information, gå in på:
http://www.journalisten.se/annonsera/
För produktannonser och presskontakten ring Sven-Erik Bjarnesson 08-556 960 11
För platsannonser mejla Eva Agrell Lundh eal@journalisten.se, eller ring 08-6137519

III III III III III III

KONTAKT
———————-
Journalistens redaktion når du på 08-613 75 00 eller redaktionen@journalisten.se.

Chefredaktör och ansvarig utgivare Helena Giertta hg@journalisten.se

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025