Gå direkt till textinnehållet
Björn Häger
journalist & journalist­utbildare

Lär dig hitta de rätta casen

Du har en timme på dig att hitta någon som drabbats av bröstcancer, besparingarna i a-kassan eller SJs tågförseningar. För en driven reporter ska det vara en lätt uppgift. Här är några tips om hur du hittar konkreta fall, eller ”case” som de heter i mediejargongen.

Vi som jobbat länge ser direkt om nye vikarien är av det rätta virket. Vi ser det i förmågan att hitta människor som kan illustrera något i ett reportage – så kallade ”case”.
Skickliga reportrar testar alla tänkbara vägar. Här är några:

1. Intresseorganisationer. I Sverige finns föreningar för det mesta. Kvinnor med bröstcancer, nås exempelvis via Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, eller dess lokala avdelningar. Organisationer har hemsidor eller tidningar där du hittar namn och konkreta exempel.

 

2. Andras artiklar. Via arkivet finner du människor som framträtt förut. Jobbar du för ett riksmedium kan lokaltidningar ge konkreta exempel. Branschtidningar, som du finner på bättre bibliotek, ger ingångar i allt från grisuppfödning till kärnkraftsäkerhet.

3. Expertförmedlare. Via expertsvar.se får du hjälp att hitta forskare inom de flesta ämnen. Bakom Expertsvar står svenska universitet, högskolor och forskningsinstitut. Andra vägar att hitta experter är Rättvisförmedlingen (rattviseformedlingen.se) och Hjälp en journalist (hjalpenjournalist.se). Medicinska experter hittar presstjänsten på Karolinska åt dig inom någon timme.

4. Bekantas bekanta. Att efterlysa typfall i massmejl till redaktionen, vänner och bekanta kan – om det sker ofta – uppfattas som fantasilöst och spammigt.

5. Sociala medier. Twitter och Facebook kan förstås också användas för efterlysningar. Men via Facebook hittar du framförallt talföra personer via offentliga inlägg på sidor om olika ämnen. En sökning på bröstcancer ger till exempel träff på flera facebookgrupper med deltagare att kontakta. Googlar du ”bröstcancer” + ”forum” finner du också ingångar med namn att kontakta. En sökning hos Flashback brukar ge oväntade uppslag.

6. Ut i verkligheten. Missnöjda tågresenärer finns troligen på centralstationens perrong. Utanför fabriksgrindarna fångar du anställda utan att gå via informationsavdelningen. Socialt begåvade reportrar hittat intervjupersoner vid korvkiosker, gångtunnlar och salutorg. Barn finns på skolor och daghem, men du kan behöva föräldrars tillstånd, även om du vill fråga dem om Alfons Åberg. Numera har de oftast en mobil i fickan och kan ringa mamma eller pappa och fråga om de får vara med. På lekplatser finns oftast en förälder i närheten att fråga.

7. Anmälningar. Via till exempel Allmänna Reklamationsnämndens diarium hittar du konsumenter som är missnöjda med charterresor, hantverkare eller köp av diskmaskiner.

8. Domar. Bland tingsrättens domar hittar du personer dömda för brott, med kontaktuppgifter och allt. Så har reportrar fått till exempel dömda sexköpare att ställa upp anonymt.

9. Brev till redaktionen, insändare. I redaktionens mejlkorg finner du människor som är drabbade, upprörda och intresserade av att bli hörda. Sådana namn kan även redaktören för insändarsidan tipsa om. Kanske finns ett bra fall bland nätkommentarerna till en artikel i ämnet.

10. Företaget och facket. Vill du hitta människor som är nöjda med läkemedelsföretagets nya succéprodukt, kommer företaget gladeligen hjälpa dig. Vill du hitta missnöjda får du leta bland företagets kritiker, forum som diskuterar läkemedel eller be konkurrenten om tips. Facket kan du ringa om till exempel arbetsmiljö och internt missnöje.
Metoderna är många för reportrar med fantasi och ihärdighet. Här kan de visa sitt mästerskap. Sällan, nästan aldrig, syns de gå tillbaka till chefen och säga ”jag hittade ingen som jag kunde intervjua”.

Fotnot: Fler konkreta tips finns på bloggen journalisttips.se

Fler avsnitt