Krönika

Andreas Ekström Kulturjournalist, Sydsvenskan
skicka e-post rss

Göteborgsandan
frodas på GP

27 augusti, 2012

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Göteborgs-Posten är en tidning jag känner starkt för. Jag växte upp med den, och var säkert en bra bit upp i mellanstadieåldern när jag begrep att GP var något man betalade för, och inte något som bara automatiskt kom i brevlådan. Där jag växte upp, i Fjärås där tjänstemän bor i villor på rad, prenumererade ju alla.

Jag fick dessutom chans att som tonåring frilansa på GP, och lärde mig under skickliga och generösa redaktörer som Martin Holmberg och Lena From massor om yrkets grunder. Jag häpnade över ambtionerna i det nu närmast legendariska formgivningsprojektet under Mario Garcias ledning, som gjorde GP till Sveriges snyggaste tidning. Jag hämtade ivrigt tidningen varje morgon för att kolla dragarbilden på ettan – under nittiotalet formtoppade en begåvningstät bildredaktion, och det räckte inte att heta Peter Claesson eller Joakim Roos eller senare Niklas Maupoix för att vara säker på att slå sig in på ettan. Konkurrensen var stenhård.

Men så hände något. Jag önskar att jag säkert visste vad, men jag har en misstanke:

"Göteborgsandan" kom i vägen.

Göteborgsandan är inte ett positivt begrepp. Det är ett uttryck för en djupt rotad samförståndskultur där näringsliv och politik gör upp om storaffärer, infrastruktur och idrott utanför offentligheten. Den bygger på att man känner varann, att man litar på varann och framför allt på att man odlar misstänksamhet mot allt som är främmande.

Under de senaste åren har jag lärt mig mer om detta tack vare välgörande granskande journalistik, dock främst i andra medier än Göteborgs-Posten. Problemet är att Göteborgsandan präglar även GP, där familjen Hjörne till och med gift in sig i de mäktigaste näringslivskretsarna.

Den cyniskt lagde skulle nu kunna se utnämningen av nya chefredaktören Cecilia Krönlein som ett tecken på ännu mer Göteborgsanda hos GP. Krönlein har haft ett direkt inflytande på hur GP görs i åtminstone tjugo år, kanske mer. I ganska många år har hon varit avgående chefredaktören Jonathan Falcks högra hand. Och säga vad man vill om Falck, men någon despot är han inte.

Har Cecilia Krönlein verkligen velat ändra något under de här åren är det alltså sannolikt att hon kunde ha gjort det redan. Vad ska hon bidra med nu som hon inte redan har bidragit med?

Den här typen av kritiska frågor är nödvändiga att ställa till ett medieföretag som aldrig, aldrig någonsin i livet, skulle anställa en chefredaktör från en annan stad eller en annan koncern, eller ett annat land för den delen. Inte nu längre.

Klart vi tar nån vi känner! Klart vi inte tar nån idiot utifrån som inte fattar!

Denna självtillräckliga provinsialism är ett stort problem både för Göteborg och för stadens största tidning.

Det hör till saken att jag verkligen skulle älska att ha fel, verkligen jubla om GP nu görs om på det mest radikala sätt. Men vem ska i så fall göra själva jobbet? Om det är något GP har misslyckats med på den här sidan millennieskiftet så är det att rekrytera och odla toppnamn. Hur många kan namnge en skribent på GP med nationellt genomslag i dag? Listan på begåvningar som har dragit vidare är ganska lång, vilket borde säga en del om hur den redaktionella kulturen på tidningen ofta inte vattnar plantor, utan beskär dem.

Det senaste budet från GP är nu att den klassiska ungdomssidan Graffiti skrotas. Bildredaktionen ska vi inte ens tala om, den är väl i allt väsentligt nedlagd. En större förskingring av arv och kvalitet har vi inte sett i svensk dagspress.

Varje gång någon guldåldersromantiker börjar gagga om att tidningarna var bättre förr brukar jag syna det. Det stämmer sällan. Men Göteborgs-Posten är i dag trots glimtvis högkvalitativa insatser en skugga av sitt forna jag, med en nästan helt nedmonterad regional bevakning, en oklar publicistisk idé och en typografisk form som skulle få Mario Garcia att kasta sig från Älvsborgsbron.

Tills jag blir motbevisad landar jag i en enkel slutsats: I det här läget hade det suttit fint med en chefredaktör utifrån.

ANDREAS EKSTRÖM

Kulturjournalist på Sydsvenskan

 

P.S. Och nu undrar någon vad som händer om Stampen köper Sydsvenskan? Det blir hämnd klädd i humor givetvis, helt i enlighet med med Göteborgsandan. Jag får äta upp den här krönikan instoppad i en makrill.

Kommentarer

Det finns 24 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Bosse mån, 2012-08-27 21:56

Instämmer helt! Har retat mig i många år på GP:s totala menlöshet. Inget får sticka ut eller bränna till. Ingen läsare får stötas bort eller provoceras. Allt ska vara lättuggad journalistisk välling.
Tragiskt att vi göteborgare som vill ha kvalitetsjournalistik måste prenumerera på DN eller SvD!

Inlagt av Anders Berg tis, 2012-08-28 12:51

Nu är det ju Mario Garcia som ligger bakom formen även denna gång så några brohopp lär det knappast bli tal om.

Inlagt av Magnus Sundberg tis, 2012-08-28 18:59

Vi är en bildredaktion som fortfarande jobbar på, dock många gånger i motvind. Men vänta med att skriva orden "den är väl i allt väsentligt nedlagd". Vi är för närvarande 12 fotografer, till hösten blir vi 14. /Magnus Sundberg som är stolt över att jobba på en begåvningstät bildredaktion år 2012.

Inlagt av Malin Clausson tis, 2012-08-28 20:46

Vi är många medarbetare från den "generösa tiden" som har valt att vara kvar på GP och som också minns den arbetsmiljön - och unge herr Ekström - med glädje. Mycket var bra då, men mycket är också bra nu. Vi som jobbar kvar, uppenbarligen fler än du tycks ha förstått eftersom din krönika innehåller flera sakfel (till exempel har vi fortfarande bland morgontidningar landets största bildredaktion, från och med i höst 14 fotografer) kan också se "provinsialismen" från ett annat perspektiv i dessa tider: vi har inte blivit massuppsagda och våra läsare har därför en i många fall lång och trogen relation till oss som jobbar här. Att inte mitt namn är känt i din provins är inte ett problem för mig. Varför så bitter, Andreas Ekström?

Inlagt av Andreas Ekström ons, 2012-08-29 09:38

Jag förstår verkligen att det inte kan ha varit roligt att läsa min kritik.

Men jag läser ju tidningen. Jag gör det hängivet. Jag bryr mig om den. Och jag kan bara konstatera att den inte levererar på en nivå som jag tycker man kan och bör förvänta sig av GP. Varför har det då blivit så? Jag undrar verkligen, och gissar att ett mått av Göteborgsanda är en delförklaring.

Jag skulle kunna ha skrivit tre gånger så långt - men jag försökte att inte vara onödigt elak, utan bara lagom krönikörs-vass. (Och jag är lite ångerfull vad det gäller formuleringen "väl i allt väsentligt nedlagd" om bildredaktionen. Jag borde skrivit "undanskuffad" eller "bortglömd" eller "nedprioriterad" eller något i den stilen i stället, för bilden har definitivt inte den ställning i tidningen som den en gång hade.)

Jag blev rätt chockad när jag fick höra att Garcia har gjort även den nuvarande formen - hur kan en mästare göra något så otroligt fult? Men så inser jag efter att ha tänkt efter: det är ju helt logiskt. Klart att GP har bett honom även den här gången. Helt i enlighet med Göteborgsandan. Klart vi tar nån vi känner! Om han då inte längre är så bra som han var, så spelar det ingen roll - GP tar det trygga valet.

Det ser ut som en trend. Jag kan ha rätt eller fel.

Det blir enkelt för er på GP att skjuta på budbäraren nu och tycka att jag är dum i huvudet som har skrivit att GP inte är så bra som den borde.

Svårare blir att ställa sig frågan: kan det ligga något i detta? Och vem är det som säger det? Det är ju inte någon illvillig mediehatare eller någon på en konkurrenttidning eller något sådant, utan någon som enbart önskar sig en vassare GP, inte minst en GP som får ett nationellt genomslag som skulle motsvara tidningens resurser.

Jag är hundra procent GP-fan och önskar er uppriktigt all lycka framöver. Mediesverige och Göteborg behöver sina starka tidningar mer än någonsin.

Inlagt av Malin Clausson ons, 2012-08-29 13:36

Tack för omtanken, det är härligt med engagemang och visat intresse för GP:s journalistik. Fantastiskt egentligen, hur många som vet exakt hur den tidningen ska bli bättre. Vi diskuterar det ofta internt och gärna externt. Men åsikter som dräneras av okunskap och faktafel väger som bekant lite lättare än andra.

Inlagt av Lisa Thanner Fo... ons, 2012-08-29 13:47

Du uttrycker dig slarvigt och överlägset och blockerar med din ton en
viktig mediediskussion.
Samtalet hade kunnat handla om konsekvenserna av förändrad mediekonsumtion
och minskade intäkter. Eller om Bildens ställning som journalistiskt
vapen. Gärna exemplifierat utifrån GP. Men du är fel ute på flera punkter. Jag arbetar på en av Sveriges största bildredaktioner. Nedprioriterad är därför inte heller en korrekt beskrivning.
Lisa Thanner fotograf/GP www.thanner.se

Inlagt av Andreas Ekström ons, 2012-08-29 14:35

Tja, som sagt, det är inte roligt att få kritik. Jag skulle säkert också ha blivit sur.

Men sedan, när det har lagt sig, kan man välja. Antingen klamra sig fast vid enskildheter i texten för att slippa förhålla sig till helheten, eller gå på kärnan: Kan det ligga något alls i detta?

Den defensiva tonen i de här svaren antyder vilket det blir.

Inlagt av Johan Lindqvist ons, 2012-08-29 14:44

Jag provade att byta ut GP mot Sydsvenskan och petade sedan in "motsvarande" namn från Sydis redaktion. Det funkade utmärkt. Sällan har det kastats så stora stenar i så litet glashus.

Detta sagt ska det också sägas att jag tycker väldigt mycket om både Sydis och GP, jag har till skillnad från Andreas haft anställning på båda tidningarna, och konstaterar att GP och Sydsvenskan har liknande förutsättningar, fördelar men också utmaningar - eller problem som Andreas skulle kalla det.

Sedan tycker jag det är billigt att såga en chefredaktör som inte ens har hunnit tillträda sin tjänst.

Till sist, Andreas. Det är en avgrund mellan att vara "krönikörs-vass" eller till och med elak, och att vara plump, oneliner-kåt och slarvig med fakta.

Inlagt av Nina ons, 2012-08-29 15:30

Så smärtsamt, så rätt, säger jag som läsare. Det är mig ni skriver för, som ni hoppas ska fortsätta att betala för min prenumeration. Men här är fakta: vårt hushåll prenumererar på SvD för att få ta del av nyheter, analyser, fördjupningar osv. GP hänger med än så länge, men det beror mest på den diffusa känslan att missa något eftersom vi bor här. Det finns massor av enskilda sidor och skribenter som gör ett gott jobb; Per Nygren, Daniel Olsson, Jan Anderssons alla recensioner (herregud, vad rolig du är), Kristian Wedel, Abraham Staifo, mycket på kultur- och utlandssidorna. Och fotografer, inte att förglömma.

Nej, ni enskilda som är här och försvarar er tidning, ni gör nog så gott ni kan. Men hjälper det verkligen när det finns en ledning som tvångsmässigt verkar vilja stoppa in något sockersött efter varje avslöjande gräv? Som inte vågar ta steget ut, utan slipar de spetsiga, lite vassa och obekväma kanterna, så att det inte ska göra för ont.

Ge oss obekväm, torr bevakning av näringsliv, politik och förvaltning, skippa de lisebergsgröna snuttefiltarna. Och låt för guds skull inte Peter Hjörne skriva en enda småputtrig text till om sjöfylleri, endast avsedd för grannarna på Marstrand. Det är en stor dagstidning ni driver. Det förpliktigar. Ta bort det käcka, sparka av er de mentala båtskorna.

Inlagt av Andreas Ekström tors, 2012-08-30 14:09

Som sagt, Johan, kritik gör ont. Och så svarar du med en "ska DU säga"! Det är billigast hittills.

Låt oss nu snabbt, för diskussionens skull, och så vi kan komma vidare, enas om att min krönika var dålig och att Sydsvenskan är grundusel, om det är det ni behöver höra. För det är ju inte om det som saken handlar – även om jag förstår att det är skönare att försöka få det till det.

Jag väntar fortfarande på att någon på GP ska ta chansen att ställa öppna, reflekterande, kritiska frågor om den egna tidningens roll, utmaningar och möjligheter - gärna utifrån vad jag har skrivit, eller utifrån något helt annat.

I stället blir det noll ödmjukhet, noll reflektion - och så några skott på budbäraren. Reaktionerna blir ingen dålig illustration till fenomenet jag beskriver - allt medan mejlen från era läsare, tidigare kolleger, frilansar och branschkolleger i landet fortsätter att komma, med exempel på varför GP:s formsvacka är en angelägenhet för oss även utanför Göteborg.

Så kom igen nu, GP. Bättre kan ni. Inte minst i debatten.

Inlagt av Gunilla Grahn-H... tors, 2012-08-30 15:20

Liksom Andreas Ekström är GP en tidning jag känner starkt för och oroar mig för. Till skillnad från Andreas jobbar jag sedan 19 år på redaktionen och jag tänker stanna kvar även efter det stora utväxlingsprogram som just pågår.
Den guldålder som målas upp i krönikan har jag lite svårt att känna igen mig i. Hur många GP-namn var kända för en bredare svensk allmänhet på 90-talet? Britt-Marie Mattsson skulle jag tippa, och hon jobbar fortfarande kvar.
Då liksom nu gjordes riktigt bra jobb. Och en del utfyllnad. Så är det på alla tidningar. Då liksom nu saknas en tydlig idé för det redaktionella arbetet på GP och en verklig vilja från ledningens håll att ta vara på kompetens. Så är det nog också på fler redaktioner. Det räknas mycket huvuden, överallt.
Det som skulle vara intressant att diskutera, om man bara kunde undvika skyttegravarna, är vart den svenska morgontidningen är på väg.
Går det att vara en "tidning för alla" som det hette på den tid som Andreas Ekström beskriver som GP:s guldålder?
Om inte, vilka är våra läsare?
Ska vi ha något "folkbildande" och medborgarbevakande ansvar när det gäller till exempel kommunal bevakning eller enbart gå på tips?
Vad är viktigt, att granska, kvitton eller verksamhet, eller går det att göra båda?
Hur gör vi regiontidningar för att höras långt bort i Stockholm? Eller ska vi skita i det?

Jag tror att de här frågorna är viktiga även utanför GP-huset.

PS Andreas. Jag hoppas att du läste Daniel Olssons guldspadenominerade granskning av ungdomsarbetslöshetsprojektet Upp. Det gav i alla fall mig hopp om framtiden.

Inlagt av F.d läsare tors, 2012-08-30 18:15

Ganska pinsamt att läsa mycket av reflexerna på Andreas Ekströms text här. Visst har han spetsat till saker lite men i huvudsak har han ju rätt. Varför inte ta en vettig diskussion istället för att gnälla som sårade primadonnor?
GP har ett stort grundproblem: bristande konkurrens. Jag mejlade en gång DN:s chefred och frågade om inte DN kunde starta en Göteborgsedition så att vi Göteborgare kunde få en vettig morgontidning. "Omöjligt" svarade han, GP har ett ointagligt monopol i Göteborg och det skulle kosta allt för mycket att bryta.

Och nej - GT är verkligen inte en konkurrent - den är faktiskt ännu sämre. Men symptomatiskt är väl att GP har tagit flera chefer från GT.

För övrigt har ju signaturen "Nina" ovan väldigt många rätt...

Inlagt av Malin Clausson tors, 2012-08-30 23:34

Andreas Ekström, du har inte beskrivit ett fenomen, du har skvätt ur dig en dåligt underbyggd krönika med den motsägelsefulla tesen: Det var bättre förr - så varför gör ni som ni alltid har gjort? Ding dong säger jag, när du först säger att vi är kassa, sedan ber oss höja nivån  på en debatt som du själv lagt på botten. Varför ska vi hjälpa dig med det? Du träffade snett och säkert kan även du bättre. Men det här får du klara dig ur själv. Adjö.

Inlagt av Johan Lindqvist fre, 2012-08-31 08:47

Andreas, Först skriver du en krönika där du effektivt lyckas gömma en spännande debatt under en sörja av klumpiga formuleringar, plumpheter och direkta felaktigheter.

Sedan blir du tillrättavisad och utmanad av människor som faktiskt, liksom du (med "Sydsvenskan-hästen tatuerad i själen") har höga ambitioner och är stolta över sin arbetsplats och sin tidning.

Då väljer du att reagera genom att förvandla dig till ett slags offer. En ganska omogen debatteknik.

Ja, du har skrivit en riktigt, riktigt dålig krönika, men ingen har kallat Sydsvenskan usel. Snarare tvärtom. Du slirar i formuleringarna igen.

Jag debatterar gärna GP. Men då gärna med någon som är bättre påläst och inte bara fortsätter peka sitt osäkert darrande finger.

Inlagt av Andreas Ekström fre, 2012-08-31 12:49

Maken till lättkränkthet har jag sällan sett - och det från personer som sysslar med kritik, recensioner och krönikor och som ofta måste ha skrivit syrligare saker än den här spalten, och då riktat konstnärlig kritik mot parter som är betydligt mer svaga och utsatta än en stor stark morgontidning. Häpnadsväckande, men, som sagt, illustrativt.

Fint däremot med de frågor som Gunilla Grahn-Hinnfors ställer. De är svåra och stora. Uppskattar särskilt Gunillas rakryggade analys och kritik av den egna ledningen där hon säger "Då liksom nu saknas en tydlig idé för det redaktionella arbetet på GP och en verklig vilja från ledningens håll att ta vara på kompetens." En vettig ledning ser värdet av att en journalistisk verksamhet härbärgerar personer som vågar säga sitt hjärtas mening på det sättet, och den ställer sig framför allt frågan: Har Gunilla Grahn-Hinnfors rätt eller fel i detta?

För mig är frågan som ursprungstexten bottnar i den här: Är GP i augusti 2012 historiens bästa GP? Jag tycker inte det, vilket väl har framgått, och min frustration tror jag blev akut den dagen då GP blev åkta på nyheten om sin egen chefredaktör. Men ingen på GP behöver bry sig ett dugg om att nån snubbe i en spalt tycker något. Det valet är helt fritt. Men man kan lyssna på läsare som "Nina" här ovan – och skatta sig lycklig över det engagemanget! – och man kan ta tillfället i akt när tidningen debatteras, på det sätt som Gunilla G-H gör. Alla tjänar på det. Jag ser som läsare fram emot att se vad det leder till och håller alla tummar.

Inlagt av Gunnar lör, 2012-09-01 07:00

"Liksom Andreas Ekström är GP en tidning jag känner starkt för och oroar mig för", skriver Gunilla Grahn-Hinnfors. Det är fint att veta att Gunilla känner starkt för Andreas, men jag tycker inte att hon behöver oroa sig för honom. En så klok tidning kommer det att gå bra för.

Inlagt av xeptis lör, 2012-09-01 13:23

En tidning, som t.ex. GP, lyder under samma regelverk som alla andra företag, oavsett bransch. Det måste komma pengar in, gärna mera, än de man kan spendera och man konkurrerar, direkt och indirekt, med andra aktörer och utbud.
Efter ett långt affärsliv i flera branscher och har jag noterat några tecken som är gemensamma för företag/organisationer som är i djup kris. På den absolut farligaste varningsskylten finns en organisation som är oförmögen att ta till sig kritik, positiv eller negativ.
Man är sig själv nock, helt enkelt!
Att man inte uppnår uppsatta mål, inte utvecklar produkten, tappar volym och lönsamhet beror då, enligt den interna uppfattningen, på att man är missförstådd och kunderna inte förstår sitt eget bästa, etc. Krampaktigt håller man kvar vid uppfattningen att man levererar en mycket bra produkt till ett rimligt pris. Att kunderna, med sina pengar, visar på något annat förklaras då ofta som en opåverkbar omvärldsfaktor.
Efter vad jag förstår, efter att läst artikeln ovan samt inlägg från värderade GP-medarbetare, samt även GP på daglig bas, är att GP verkar visa en långt framskriden sjukdomsbild. Man är sig själv nock!
Som huvudregel, för en organisation med det här problemet, är att man snabbt värvar chefer externt. Att i detta läge internrekrytera cementerar och förvärrar, i nio fall av tio, sjukdomen som då lätt kan bli dödlig. Vad man behöver är ”friskt blod”, utan informella band till organisationen. Man bör givetvis inte rekrytera någon från den egna organisationen som direkt eller indirekt är delaktig i det läge man befinner sig i.
Som jag ser det, verkar GP just nu vara ett skepp utan roder. Man har ingen direkt bärande, och förankrad, idé om Vad man vill, Vart man vill och Hur man skall komma dit. Det är tråkigt för Göteborg, med omnejd, som behöver en verkligen stark medial röst.
För övrigt så tror jag att sign. ”Nina” totalt missförstått Hjörnes artikel om den nya ”Sjöfyllerilagen”. Artikeln, som jag ser det, är en av få artiklar i tidningen som ansluter till den Oberoende Liberala anda som GP säger sig representera. Låt dig inte förledas av den småputtriga tonen eller att det finns båtar runt ön Marstrand. Analysen är skarp och slutsatsen tydlig; ”Laga inte det som är helt”, vilket tyvärr inte verkar gälla för GP som sådan…………
Lycka till GP!

Inlagt av Karin mån, 2012-09-03 19:01

Som läsare av GP kan jag bara säga: klockrent, Andreas Ekström! GP blir blir mer och mer utslätad för var dag som går, mer och mer provinsiell för varje månad. För djupet, analysen och de intressanta artiklarna har vi SvD och Fokus samt DN:s nätupplaga. För krubbkollen och veckans evenemang behåller vi GP eftersom vi bor i Göteborg.
Dessutom måste jag säga att jag blir både överraskad och beklämd över att läsa GP medarbetarnas kommentarer och försvar. Varför inte ta till sig kritiken och diskutera hur ni kan göra tidningen bättre? Eller är ni verkligen stolta över produkten? På riktigt?

Inlagt av Johan tis, 2012-09-11 10:03

Underhållande att läsa kommentarerna där läsarna håller med krönikan medan de GP-anställda tycker den är helt fel. Kanske ni som är anställda borde ta åt er detta, för det är läsarna som räknas, eller hur? Själv lade jag ner GP för flera år sedan då jag tröttnat på den låga nivån på tidningen.

Inlagt av Olov tis, 2012-09-11 11:08

Som göteborgare vill jag bara säga att GP är så oerhört dålig. snälla rädda den! och snälla, aldrig mer hjörne på ledarsidan!

Inlagt av Karin tis, 2012-09-11 13:36

Jag som mångårig läsare (men som precis sagt upp prenumerationen) instämmer i Andreas, och de kommentatorer som är läsares, kritik och tycker det är lite pinsamt av GPs medarbetare att så hårt gå till försvar. Det brukar signalera osäkerhet. Ingen jobbar på den perfekta arbetsplatsen med den perfekta produkten så varför inte bara erkänna detta fakturm och försöka se hur man kan förbättra sig själv och sin produkt? Att lyssna på och konstruktivit ta kritik är ETT sätt till detta. Visa nu att ni är smartare än vad ni verkar! Men, jag förstår, det ÄR svårt och smärtsamt att blotta strupen.
Jag hoppas dock detta sår frön till eftertanke hos er som kanske senare kan blomma, lite i skymundan, när ni får vara i fred. Hoppas hoppas. För vi i Göteborg älskar ju vår GP egentligen men vi kan ju inte ha en tidning som är helt menlös och nedvärderar oss som läsare. Då är det bättre att vara utan!

Inlagt av Andreas Ekström lör, 2012-12-15 11:18

För den som råkar komma till denna text vid annat senare tillfälle kommer här ett stycke kompletterande information: Några månader efter att denna krönika publicerades utsåg GP en ny redaktionschef, alltså chefredaktörens högra hand. Man hade talat ganska tydligt om vikten av att rekrytera en sådan person utifrån – men valde, naturligtvis, en intern kandidat.

Inlagt av Sven Andersson tis, 2014-11-11 14:46

Felet är att GP har monopol i Göteborg. GP ligger ljusår efter Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet vad gäller kvalité.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här