Gå direkt till textinnehållet

SJF och SIF på SVT Nord: : SVTs nya policy ger sämre kvalitet – för alla

Så sitter vi igen med uppsägningsförhandlingar i SVT. Knappt har uppsägningarna från förra vändan realiserats förrän det är dags igen. Denna gång ska SVT Nord sparka 13 medarbetare.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Så sitter vi igen med uppsägningsförhandlingar i SVT. Knappt har uppsägningarna från förra vändan realiserats förrän det är dags igen. Denna gång ska SVT Nord sparka 13 medarbetare.

Varför? Vi har inte pengar nästa år för att betala dessa människors löner.

Orsakerna till detta är flera. Dels får vi mindre pengar från företaget för att göra programmen, dels har SVT Nord tillsvidareanställt 29 personer de senaste åren som antingen varit felaktigt anställda eller vikarierat 3 år på 5 år. Företaget säger att vi kommer att få sitta i uppsägningsförhandlingar minst en gång per år framöver.

Varför har det blivit så här då?

bryt

”Arbetsplatsen SVT ska skapa utrymme för var och ens kreativitet och ge individen möjlighet och lust att utvecklas.”

Så skriver SVT i sitt strategidokument när det gäller medarbetare. Men pitchningssystemet innebär krasst att den som gör program billigast får uppdraget. Under pitchningsperioden förekommer diskussioner mellan genrechefer och de som vill göra programmen. ”Kan ni kapa kostnader så får ni uppdraget”. Det är klart att man kapar kostnader. Annars får man inte göra program och då blir man utan jobb. De kostnader man kapar är luften i kalkylen. Det utrymme som ska finnas för eftertanke, kreativitet, programutveckling och det tapp som alltid uppstår på grund av sjukdomar och ledigheter. Finns inte det utrymmet i kalkylen så säger det sig självt att inte budgeten håller. Då drar man på sig underskott som måste sparas in.

De pengar man får för programmen täcker också bara nätt och jämt just programproduktionen. Inga utrymmen kommer att finnas för att ha anställda kvar mellan programprojekt. Då blir kreativiteten lidande. Men det blir ju mer (eller fler?) program för pengarna…

bryt

”SVT ska erbjuda en arbetsmiljö där medarbetarna känner sig trygga.”

Att så många som 17 felaktigt anställda personer i SVT Nord har blivit tillsvidareanställda är inget att bråka om. Strider anställningsformen mot de som finns avtalade är det en tillsvidareanställning som gäller. Det blir problem när företaget använder anställning tills vidare som en visstidsanställning. Med dagens korta löptider för programprojekt kommer den tillsvidareanställda personalen att sägas upp efter programprojektets upphörande. Det finns inte heller några pengar att betala löner med längre.

Syftet med en anställning tills vidare är att du ska ha en större anställningstrygghet än som anställd för viss tid. Men SVTs nya policy kommer tillsvidareanställningen att undergrävas.

bryt

”SVT ska vara den mest attraktiva arbetsplatsen bland svenska medieföretag.”

SVTs nya programarbete må ge mer program för pengarna – men vilka program? Om billigast vinner kommer kvaliteten på ett eller annat sätt att stryka på foten. Då kanske vi tappar tittare. Då måste vi göra ännu fler program. Byta koncept, flytta program, lägga ner – starta nytt. Anställda sparkas för det finns inte pengar till deras löner just där dom jobbar.

Hur ska de anställda som arbetar i en anorektisk organisation kunna hitta tid och kraft för att komma fram med nya programidéer? Samtidigt vet de att om det inte blir några nya program till enheten så måste SVT sparka anställda. Vad blir det för kreativ arbetsmiljö? Och viktigast, vad blir det för public serviceföretag?

bryt

”Arbetsplatsen SVT ska skapa utrymme för var och ens kreativitet och ge individen möjlighet och lust att utvecklas. SVT ska vara en arbetsplats där alla känner tillit och vågar pröva nya uppgifter. Glädje i vardagen ska känneteckna arbetsklimatet vid SVT.”

Så står det i Sveriges Television strategier under rubriken medarbetare. Det är inte bara Enhet Nord som ska skära ner. På fler och fler orter kommer bud om nedbemanning samtidigt som budgetar överskrids.

Lust, utveckling, kreativitet, trygghet och attraktivitet är ledorden i strategidokumentet. Det känns långt från verkligheten.

Fler avsnitt
Fler videos