Gå direkt till textinnehållet

Retriever får kritik för hatsajtsträffar

Mediebevakningsföretaget Retriever gör ingen skillnad mellan etablerade och alternativa medier i sin bevakningstjänst. ”Anmärkningsvärt att man som kund ska serveras fake news och själv behöva göra källkollen”, tycker före detta kunden Johan Brisvall.

Johan Brisvall håller tillsammans med några kollegor på att bygga upp en managementkonsultbyrå inom fastighetsbranschen. Byrån har köpt en mediebevakningstjänst av Retriever för att ha koll på sitt område.

När en kollega reagerade på en konstig text insåg de att den kom från den högerextrema sajten Nya Dagbladet. De kontaktade Retriever och fick svaret att det gick att spärra alla avsändare som kunden önskar. Johan Brisvall tycker att resonemanget är anmärkningsvärt.

– Standard borde ju vara att Retriever lägger på filtret ”seriösa medier”. I stället blir det kundernas uppgift att källkritiskt granska det innehåll man får från en seriös aktör, säger Johan Brisvall, vars byrå nu sagt upp mediebevakningstjänsten.

Annons Annons

I kontakten med Retriever fick han svaret att en del kunder vill ta del av hela debatten, och att företaget inte tar på sig rollen att avgöra vilka källor som är seriösa.

– Hur många av kunderna vill ha fake news? Vi vill i varje fall inte behöva fundera, vi vill ha träffar från etablerade medier. Trovärdigheten hos Retriever dalar i mina ögon.

Niklas Thelning, Sverigechef på Retriever, svarar att Retriever har en tydlig källpolicy:

– Bland annat ska källor vi bevakar ha en ansvarig utgivare och en tydlig avsändare, det ska vara egenproducerat innehåll av redaktionell karaktär samt ha en relevans för våra kunder. Om källan är dömd för brott kopplad till journalistik är en faktor vi också tar in, säger Niklas Thelning.

Man kan ha en ansvarig utgivare och ändå stå för extrema åsikter snarare än objektiv nyhetsförmedling. Är det rimligt att kunderna själva får göra källkollen?
– Kunderna styr sin bevakning utifrån sina specifika behov och önskemål. Vissa kunder vill ha med den här typen av källor för att kunna följa med i debatten. Vill man inte det tar vi bort dem helt enkelt. Vi kan självklart hjälpa till att ta bort den här typen av källor för den enskilda kunden.
 
Varför kan ni inte erbjuda ett 'seriösa medier'-filter?
– Vi kan inte ta politisk ställning i förväg, det finns så många åsikter som går åt olika håll. Om en källa uppfattas som seriös eller inte beror mycket på individens enskilda åsikt. Det styr vi i dialog med kunden. En källa som uppfattas legitim av en person kan vara något helt annat för en annan.
 
Så det är en definitionsfråga vad som är etablerade/seriösa medier? DN eller Nya Dagbladet, det är bara en fråga om uppfattning eller politisk tillhörighet?
– Så länge källan går i linje med vår policy gör inte vi någon vidare bedömning. Det är upp till kunden.
 
Hur många av era kunder vill ha nyheter från hatsajter?
– Vår uppfattning är att de flesta kunder önskar en så bred överblick som möjligt, oavsett om man sympatiserar med källan. Mediebevakning handlar om att få insikt i hur mediebilden ser ut i en viss fråga eller sökord. Speciellt om mediebilden är negativ är det en viktig punkt för många kunder.

Retriever ägs av TT och Norsk Telegrambyrå.

Fler avsnitt
Fler videos