FOTO: Tor Johnsson

SvD ökade resultatet – Aftonbladet gick med förlust

2 juli, 2021

Coronakrisen Trots ett kraftigt intäktstapp på annonssidan under coronapandemin ökade Svenska Dagbladet rörelseresultatet med 34 procent till 59,2 miljoner kronor. Aftonbladets rörelseresultat blev negativt.

De två Schibstedtidningarnas olika affärsmodeller påverkades olika av coronapandemin.

SvD ökade de digitala prenumerationsintäkterna med 36 procent under 2020, samtidigt som prenumerationsintäkterna från papperstidningen låg något högre än 2019, uppger Schibsted i ett pressmeddelande. SvD tog emot coronastöd på sammanlagt 24 miljoner kronor, vilket enligt Schibsted inte kompenserar för annonstappet under året. Omsättningen ökade med en procent jämfört med 2019.

Aftonbladet hade ett negativt rörelseresultat om 33 miljoner kronor 2020, vilket delvis förklaras av en engångskostnad om 34 miljoner i avgångsvederlag för de 33 anställda som lämnade tidningen i samband med sparpaketet för ett år sedan.

Samtidigt minskade Aftonbladets omsättning med sju procent, eller 114 miljoner kronor under 2020, bland annat på grund av minskad pappersupplaga och lägre annonsintäkter. Aftonbladet tog emot coronastöd om 17,2 miljoner kronor 2020.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Coronakrisen

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies