Gå direkt till textinnehållet

På bjudresa till Bali?

Då och då får ett särskilt resmål plötsligt väldig uppmärksamhet i medierna. Det är sällan någon slump. Ofta handlar det om journalister som varit på bjudresor.

Då och då får ett särskilt resmål plötsligt väldig uppmärksamhet i medierna.

Det är sällan någon slump. Ofta handlar det om journalister som varit på bjudresor.

ETIK När en statlig turistbyrå vill puffa för sitt land eller en researrangör vill ha reklam för någon ny turistanläggning, då är det vanligt att det ordnas en gruppresa för journalister.

Annons Annons

– Jag erbjuder alltid journalisterna att betala själva, uppger Lena Magnergård, informationschef på Vinggruppen. Ungefär hälften av de journalister jag varit med och arrangerat resor för har inte betalat själva utan vi har stått för deras kostnader.

Enligt Lena Magnergård är det i regel små redaktioner med dålig ekonomi som väljer att åka gratis.

–De stora redaktionerna låter sig inte bjudas.

Arrangören brukar stå för resa, hotell och kanske någon välkomstmiddag. Priserna motsvarar ofta vad det kostar att åka på en vanlig charterresa.

I tisdags reste ett gäng svenska journalister till Bali på fem dagar. De redaktioner som finansierar resan ur egen kassa får punga ut med 7 000 kronor. En av de som åker gratis till Bali är Anders Tapper från tidningen Amelia.

– Vi tar alla möjligheter att minska våra kostnader, säger han.

– Självklart skulle vi ha råd att betala för oss men jag ser det inte som något etiskt problem att vi reser gratis, uppger Amelia Adamo, chefredaktör på Amelia.

Hon menar att det inte syns i artiklarna i tidningen om en journalist från Expressen betalat själv eller om en reporter från Amelia blivit bjuden.

– I 90 procent av fallen bjuds vi av ett lands turistbyrå, då handlar det om att skriva om ett helt land. Det vore skillnad om vi skulle skriva om en viss turistort.

I grunden är det hela naturligtvis en ekonomisk fråga. Amelias vinst är hemlig men uppgår enligt Amelia Adamo till ett tvåsiffrigt miljonbelopp. FLT gjorde i fjol en förlust på drygt tre miljoner kronor men väljer ändå att alltid betala för sig.

– De här resorna arrangeras för att någon vill sälja ett resmål. Betalar vi själva kan vi förhålla oss friare, menar Lena From, featurechef på FLT. Blev vår ekonomi ännu sämre skulle jag hellre avstå från att resa än att bli bjuden.

Aftonbladet har samma stenhårda policy.

– Vi betalar alltid själva, det är en fråga om trovärdighet. Det skulle inte kännas bra att åka på bjudresa, säger Kajsa Ekdahl, reseredaktör på Aftonbladet.

Tidningen Vagabond tillämpar ett slags mellanvariant.

– Vill vi åka exempelvis till Argentina kontaktar vi ett flygbolag och ber om gratis biljetter mot att de får annonsera för motsvarande belopp i tidningen, berättar Christian Nyreröd, chefredaktör för Vagabond.

Fler avsnitt
Fler videos