Gå direkt till textinnehållet

Medieanalys: Nischsajter och nätlicens möjliga inkomster

  Mediernas ledande ställning i USA försvagas, och för att överleva tvingas pressen anpassa sig till villkor som formas av sociala medier. Det framgår av de sex huvudtrender som identifieras i State of the News Medias nya årsanalys av dagspressbranschen.

State of the News Media är namnet på rapporten från medieinstitutet PEJ i Washington D.C, och detta år ges den ut i en tid då amerikanska annonsintäkter har fallit med en fjärdedel på två år och migrationen till internet accelererar. Samtidigt har antalet exemplar fallit med närmare fem procent på ett år. Denna utgåva av rapporten är den sjätte i ordningen och – enligt författarna – även den dystraste. Man har identifierat sex nyckeltrender.

1. Diskussionen om nya affärsmodeller för pressen tenderar att fokusera på fel saker. För mycket förhoppningar om mikrobetalningar och ideella organisationer som nya pressägare. Utvärdera i stället en medielicens som tas ut på allas Internetabonnemang, undersök online-försäljning inom nyhetssajterna, och utveckla nischsajter för betalande prenumeranter.

2. Makten flyttar mot individuella journalister och från redaktioner. Enstaka journalister kan bli egna tidningar. Det kommer att bli svårare att garantera trovärdigheten i många nya småmedier och den professionella metodik och etik följs där.

3. Nyhetssajterna ägnar sig mindre åt att hålla kvar publiken på de egna sidorna och mer åt att leverera mycket innehåll och det i flera kanaler. Detta som en anpassning till de sociala mediernas vana att spinna en väv med många trådar av länkar, källor och ursprungsdokument, för att därmed skapa ett värde som går bortom leverans av egna artiklar.

4. Partnersskap mellan olika medieföretag blir allt vanligare för att skapa gemensam styrka och generera trafik.

5. Allt mer av on-line-levererade, spontana och personligt färgade kommentarer av det politiska världen, till skillnad från de genomarbetade artiklarna.

6. Dagspressorganisationerna blir allt svagare, med mindre resurser för omfattande granskning. Detta visade sig under gångna presidentvalet i USA.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025