Måndagsmötet: Mona Johansson
I modepressen är det vanligt att en annons får smygreklam på de redaktionella sidorna, enligt P1 Medierna. Mona Johansson, Damernas Världs chefredaktör, förklarar hur det fungerar på hennes tidning.
Hur stämmer det här för er tidning?
– Damernas Värld arbetar inte på det sättet. Vi är en stor modetidning med hög trovärdighet bland både läsare och annonsörer. Våra modejobb planeras väldigt långt i förväg, då vi oftast inte vet vilka som kommer att annonsera. Det är också så att många av våra stylister använder märken som inte har råd att annonsera hos oss.
Har det hänt att ni har en annons för en produkt som ni även skriver om i tidningen?
– Det händer. Men det är ett sammanträffade i sådant fall. Bakom våra annonsörer står stora märken och det är inte konstigt att vi skriver om dem på våra skönhetssidor. Dessutom är annonsörerna inte dummare än att de förstår att vi kommer att skriva om deras produkt som en nyhet och passar då samtidigt på att annonsera. Däremot fungerar det inte från andra hållet, att vi skriver om en produkt för att vi vet att det kommer en annons.
Hur ställer ni er till om en annonsör kräver att den även ska få textreklam?
– Det händer naturligtvis, men det är ingenting vi tar hänsyn till. Det är inte ofta jag får veta det, för det brukar stanna på annonsavdelningen.
Vad har ni för policy när det gäller förhållandet mellan det redaktionella materialet och annonsmaterialet?
– Det är viktigt att ha en tydlig avgränsning mellan vad som är redaktionellt material och annonser. Vissa tidningar publicerar advertorials, som är redaktionellt material som annonsörerna betalar för, men där det tydligt framgår vem som står bakom. Det gör inte vi. Det är en fråga om trovärdighet gentemot våra läsare. Vi går även igenom våra tidningar regelbundet för att se att vi inte gynnar några utvalda märken.
– Men redaktionen samarbetar naturligtvis med annonsavdelningen. Det finns inga vattentäta skott mellan dem och oss.
Kan du ge ett exempel?
– När vi lottar ut produkter kan vi välja att ge företräde till dem vi samarbetar med, hellre än att välja en helt ny samarbetspartner. Det tycker jag inte är problematiskt. Det betyder inte att vi värderar den ena produkten högre än den andra. Utan det är en service till annonsörerna.