Kvällspressen tänjer gränser

5 mars, 1998

-De senaste tio åren har det bara förekommit två fall i yrkesetiska nämnden som kommer i närheten av vad Aftonbladets reporter nu anklagas för. Båda fallen gäller Aftonbladet.
Det säger Christer Arvsten, ombudsman vid SJF.

-De senaste tio åren har det bara förekommit två fall i yrkesetiska nämnden som kommer i närheten av vad Aftonbladets reporter nu anklagas för. Båda fallen gäller Aftonbladet.

Det säger Christer Arvsten, ombudsman vid SJF.

Det ena fallet är från 1991. I en artikel i Aftonbladet påstods att det hade bildats ett medborgargarde i Hörby.

På ettan fanns ett foto av tre maskerade män. Senare avslöjades att en av de maskerade männen var en reporter från Aftonbladet.

Reportern svarade att en intervjuad person inte var närvarande när bilden togs och att han därför hoppat in i hans ställe.

-Det andra fallet som fällt i yrkesetiska nämnden gäller en annan Aftonbladetartikel från början av 1990-talet, säger Christer Arvsten.

Bakgrunden var att en grafittimålare gripits, misstänkt för att ha sprayat ner flera tunnelbanevagnar.

-I den här vevan hade Aftonbladet kontakt med en frilansare som arbetade med ett featurereportage om grafittimålning vid bland annat en skola. Grafittin var helt laglig och godkänd av rektorn.

-När klottraren från tunnelbanan greps fick frilansaren order om att snabbt lämna sin text. En reporter på Aftonbladet skrev om texten och grafittimålarna framställdes där som brottslingar.

Under rubriken “Här bombas en hel skola” fanns en bild på grafittikonstnärerna och den skola de målat.

Under 1990-talet har Aftonbladet dragit på sig åtta anmälningar i yrkesetiska nämnden. Expressen har sju anmälningar.

1985 dömdes en reporter från Aftonbladet för dataintrång. Reportern hade anlitat ett par unga datakunniga grabbar som tog sig in i FOA:s datasystem.

-Grabbarna fick någon tusenlapp av tidningen, berättar reportern Lars Ohlson. Vi såg det som en journalistisk plikt att avslöja den dåliga datasäkerheten.

I höstas anklagades Aftonbladetreportern Lennart Håård i Resumé för oetiska metoder. Enligt Resumé hade en kollega till Håård tipsat polisen om att nazister låg bakom OS-bomben mot Ullevi. Sedan hade Håård ringt polisen och fått tipset från Aftonbladet bekräftat.

Det resulterade i en artikel där en nazist utpekades som ansvarig för OS-attentaten.

-En reporter på Aftonbladet fick ett kvalificerat tips och ombads att vidarebefordra det till polisen, berättar Lennart Håård. Någon vecka senare ringde jag polisen och frågade om de jobbade med tipset. Svaret var ja.

-Sedan har det framkommit i förhör att den här nazisten har sagt sig ha haft med saken att göra. Uppgifterna var alltså relevanta.

Sedan 1990 har Aftonbladet fällts av Pressens opinionsnämnd 48 gånger. Siffran för Expressen är 35.

Det har förekommit påståenden om att den lägre siffran för Expressen beror på att tidningen betalar anmälare för att förmå dem att dra tillbaka sina anmälningar.

-Jag vill inte kommentera om det, säger Expressens administrativ redaktör Lars Flodström.

Vilka synder har då Expressen i bagaget?

För fem år sedan anhölls en fotograf som arbetade på uppdrag av Expressen. Enligt polisen hade han förmått demonstranter att krossa fönsterrutor.

Vid rättegången frikändes fotografen.

Här är några fall där Expressen enligt Pressens Opinionsnämnd gjort etiska övertramp:

1994 skrev Expressen att spionen Stig Berglings hustru återvänt till Sverige eftersom hon saknade sina barn. Foton på kvinnans barn publicerades.

Barnen anmälde att deras privatliv hade kränkts och att de inte hade bekräftat uppgifterna i artikeln.

Samma år berättade Expressen att en mördad lokalpolitiker hade levt ett dubbelliv. Ingen i hans hemby hade känt till att han varit homosexuell.

Ett samtal med politikerns åldrige och intervjuovane far återgavs i tidningen, något som skedde mot hans vilja. Nämnden menade att politikerns och hans fars integritet hade kränkts.

1996 anklagades en major i Expressen för att ha gjort rasistiska bedömningar när soldater tagits ut till FN-tjänst. Artikeln publicerades utan att majoren fått kommentera artikeln. Enligt majoren var anklagelserna grundlösa.

—Expressen var svajigare för tre år sedan. Idag är Aftonbladet mer i hetluften, menar PO Pär-Anders Jigenius. När det gäller vad de båda kvällstidningarna fälls för kan jag inte se några fundamentala skillnader.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies