Ingrid Carlqvist, chefredaktör för islamfientliga tidningen Dispatch International, attackerades och hotades under demonstrationen i Lund. FOTO: Roger Sahlström

Ingrid Carlqvist attackerad under demonstration

3 maj, 2013

Ingrid Carlqvist, chefredaktör och ansvarig utgivare på islamfientliga Dispatch International, attackerades under en demonstration i Lund. Hon berättar för Journalisten att hon inte vågar bo hemma längre på grund av hotbilden mot henne.

Det var under en demonstration i Lund i slutet av april som Ingrid Carlqvist, chefredaktör på Dispatch International, attackerades med knuffar och glåpord. Demonstranterna var på plats med anledning av en debatt mellan integrationsminister Erik Ullenhag (FP) och SDs ordförande Jimmie Åkesson i AF-huset i Lund.

Bland demonstranterna fanns maskerade personer och det kastades knallskott.

– Plötsligt hörde jag hur en av demonstranterna skrek ”Ingrid!” och sen kom det fram två maskerade killar till mig och började skrika åt mig att jag inte hade någon rätt att vara där. Jag svarade att jag var där som journalist. Då började de knuffa mig och en av dem sade: ”Fattar du inte vad som händer om du inte sticker härifrån?” berättar Ingrid Carlqvist (bilden).

Fler av demonstranterna närmade sig och fotografen Roger Sahlström som hon hade jobbade tillsammans med tog tag i nacken på en av dem för att förhindra att han skulle ge sig på henne.

– Då insåg polisen att någonting höll på att hända och kom dit, men de gick igen när de började smälla av knallskott. Jag sa till Roger [Sahlström reds anm] att jag inte vågade vara kvar längre, och så åkte vi därifrån.

Ingrid Carlqvist har polisanmält händelsen. Hon är kritisk till att medierna inte rapporterat om händelsen.

Som ordförande i Tryckfrihetssällskapet och chefredaktör för den islamfientliga tidningen Dispatch International blir hon ofta utsatt för hot.

– Jag vågar inte bo i min lägenhet längre. Jag har haft folk smygande i min trappuppgång. Jag bor hemma hos vänner nu.

Hon är i kontakt med Säpo och diskuterar sitt skydd.

I februari blev Lars Hedegaard som är ansvarig utgivare för den danska upplagan av Dispatch International utsatt för ett mordförsök i sin trappuppgång.

Kommentarer

Det finns 14 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Anita Månsson fre, 2013-05-03 11:41
Hur länge detta få fortgå?? Media ska spegla samhället men väljer att bara visa hälften av det som händer. Folk som talar om hur verkligheten ser ut skrivs det inget om. Tvi vale!
Inlagt av wappppp fre, 2013-05-03 11:52
Islamfientlig? Intressant: ar det sa Dispatch International betecknar sig sjalva, eller ar detta en extern neutral tolkning och sanningsenlig analys av Journalisten? Eller kan det vara sa att man valt detta uttryck da det skulle vara alltfor riskabelt att anvanda (om nu nagot epitet overhuvudtaget ar nodvandigt) det eventuellt mer realistiska "islam-kritisk" da manniskor i dylikt fall mojligtvis inte skulle indoktrineras tillrackligt, och kanske rent av skapa sig en egen uppfattning? Nej, det vill vi ju inte, sa fortsatt att kalla den islamfientlig, bra initiativ!
Inlagt av Hasse Svensson fre, 2013-05-03 13:10
Det är för jävligt att demokratin inte ska kunna fungera åt båda håll! Och pressen nästan rättfärdigar vänsterpackets brottsliga handlingar. Inte direkt smickrande för Sverige som rättsstat... :(
Inlagt av Nils fre, 2013-05-03 13:23
Journalister och massmedia brukar ju generellt vara ganska mycket för navelskådning och metadebatter. Här är det dock inga artiklar eller nyhetsinslag i de stora medierna. Märkligt...? Njae. Man har väl vant sig. En artikel i en branchtidning. Hade det varit t.ex en feminist (Maria Sveland t.ex) som råkat ut för exakt samma sak hade det varit krigsrubriker på löpsedlarna i tre veckor i sträck. Ransaka er själva! Har ni (journalistkåren) inte blivit precis det ni en gång för länge sedan försökte bekämpa?
Inlagt av dolph fre, 2013-05-03 13:52
Ok, ska vi ta det från början. Vilka bör känna hot? Om vi tittar på vad som hänt de senare åren, vilka är det som fått hot realiserade mot sig? Vilka högerextrema journarlister har fått samma begandling som nackajournarlisten Peter Karlsson och gans fru och familj (bilbomb, livslånga men och skyddad identitet livet ut för er som inte kommer ihåg). Har de högerextremas ledare mördats i sina hem somfackföreningsmannen Björn Söderberg? Har det gjorts gigantisja registreringar av meningsmotståndare som Hellkant gjorde? Den journarlist som inte kan sätta detra i petspektiv av att högerextrema vill utmåla sig själva som offer av ökande våld gör inte sitt jobb. Den journarlist som vill låna sig till nyttig idiot för högerextrema bordeta sig en extra funderare och undra om det verkligen var det han/hon ville.
Inlagt av Cilla fre, 2013-05-03 14:44
Man behöver onte vara islamfientlig eller SD anhängare för att förstå att sådant här inte får ske. Jag har sett liknande under kommunist tiderna i Öst Europa, vilken skam för Sverige.
Inlagt av Marianne fre, 2013-05-03 16:31
Klart journalisten ska skriva om detta. Fel av övriga redaktioner att inte göra det. Detta är en demokratifråga. Vilket är vår uppgift att bevaka. Märkligt att behöva säga år 2013. Islamkritisk är ordet.
Inlagt av Tomas fre, 2013-05-03 18:58
Klart att det är för djävligt att någon utsätts för hot om våld i en demokrati, vilka sjuka åsikter och vanföreställningar man än har. Men denna händelse borde kanske fått IC att inse att det inte är vardagsmuslimen som är hennes största hot, utan snarare extremvänstern. Månne en ny infallsvinkel för hennes paranoja?
Inlagt av Flarparn fre, 2013-05-03 21:50
Det råder delade meningar om hur detta har gått till http://pressfeldt.wordpress.com/2013/05/03/kommentar-till-tidningen-journalistens-artikel-om-ingrid-carlvist/
Inlagt av Info fre, 2013-05-03 22:48
Eeeh, vänta nu! Vad är det som automatiskt gör att det som står på denna sida är hela sanningen!? Vart tog källkritiken vägen, blåste den rakt ut genom fönstret tillsammans med folks sunda förnuft i samma veva som internet utvecklades till ett medium med användarnaserat innehåll? Bara för att man läser något som passar den egna världsbilden, så betyder det kanske inte att det automatiskt är en sanning. Det är verkligen skrämmande hur lätt det är att påverka människor på detta sätt. Jag kan knappt tro att det finns så lättpåverkade och naiva människor i vårt förhållandevis upplysta demokratiska och sekulariserade samhälle 2013!

Sidor

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här