Gå direkt till textinnehållet

Digitala butlern ”James” gör succé

Ett experiment i England med en slags digital butler på tidningarna The Times och The Sunday Times sajter, gör succé. Hälften så många användare sa upp en prenumeration efter att de fått individanpassat innehåll serverat via den algoritm-styrda butlern.

I det här reportaget från förra året berättade vi om The New York Times succéresa med ett rekordantal digitala prenumeranter.

Där berättade vi också om en rad andra försök som pågår ute i världen när det gäller så kallat individanpassat innehåll, eller AI-teknik som styr vilket innehåll du möter när du surfar in på en sajt och klickar dig vidare.

På The Times i London pågick redan då försök med den digitala butlern "James", som med hjälp av algoritmer kan lära sig vilken typ av artiklar den specifika användaren gärna klickar på – för att sen servera innehåll anpassat efter detta.

Annons Annons

Nu skriver amerikanska Digiday att James har börjat ge resultat. Den har använts av både The Times och The Sunday Times via nyhetsbrev som uppger att 49 procent färre användare har avslutat sin prenumeration, efter de har fått James hjälp.

Tidningarna uppger inte hur stor deras så kallade ”churn”, eller bortfall av kunder, är.  

”Den avgörande utmaningen för alla medier idag är hur man bygger en relation med en användare du aldrig träffat. Utan rätt verktyg är det helt enkelt inte möjligt”, säger The Times Mike Migliore om betydelsen av individanpassat innehåll via AI.

The Times och The Sunday Times har 527 000 prenumeranter, varav 286 000 är digitala.

Fler avsnitt
Fler videos