Krönika

Andreas Ekström
skicka e-post rss

Rädda det som räddas kan

7 oktober, 2015

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Tiden har kommit att slå ihop alla svenska medier. Glöm konkurrensen, glöm mångfalden. Vi måste rädda det som räddas kan – och det är inte så mycket.

Låt mig nyansera det där lite innan topplocken går till både höger och vänster.

Redan nu finns innehållssamarbeten i olika koncerner, inom Hallpressens fjorton titlar, inom Schibsted, och inte minst i Bonnierkoncernen där jag själv jobbar. Sydsvenskan hade förr självständigt resematerial, bilmaterial, utlandsmaterial och en del annat som i dag samordnas med Dagens Nyheter.

Kan man göra mer av detta? Självklart.

Kan man jobba över koncerngränserna? Visst.

Kommer det att skada mångfald och bredd i svenska medier? Ja, tyvärr.

Men det verkligt viktiga, det är annonserna. Bara med ett gemensamt annonssystem – enhetliga format, flexibla priser, stor känslighet för kundönskemål – kommer svenska medier att kunna konkurrera digitalt på längre sikt.

Just nu pågår en intensiv debatt om public service-bolagens ”marknadsstörande” effekter. Det är en bra och viktig debatt, om än för liten. Även jag tycker att det är konstigt när Sveriges Television tänker i termer av bred underhållning för att legitimera sin existens – bättre vore väl att konsekvent göra sådant som ingen annan gör. Även jag tycker att det är konstigt när Sveriges Television satsar tid och kraft på segment som redan är kommersiellt vältäckta.

Men det är ju inte SVT som är hotet.

Sanningen är att den digitala annonskakan äts upp fullständigt av Google och Facebook. Vi talar om flera miljarder kronor per år, som annonsörer hellre lägger i mindre men mer precisa kampanjer än i de gamla modeller som svenska medier ofta erbjuder.

Att Bonnier eller Schibsted eller Mittmedia eller Stampen, var och en för sig, ska kunna erbjuda en lika kirurgiskt precis och smart modell är inte realistiskt. Vi möter för bra motståndare, och ju förr vi inser det, desto bättre.

Så vad göra?

Samla en handfull begåvade formgivare. Be dem skapa nya digitala format, som sätter användarupplevelsen först – även upplevelsen av annonser. (Att allt fler använder blockeringsprogram betyder inte nödvändigtvis att de avskyr annonser, det betyder att de avskyr irrelevanta annonser, störande annonser. Och att de gillar själva innehållet. Det är ju ett ljus i mörkret, om något.) Formaten ska vara möjliga för alla att använda, och sedan variera med enkla handgrepp för att skapa personlig prägel. Enas om en teknik. Enas om ett system.

Samla en handfull begåvade säljare. Be dem att inventera marknaden noga och ödmjukt: hur står sig erbjudandet ”via oss når du varenda svensk nyhetssajt, desktop och mobil” visavi en mer algoritmisk modell? Hur långt bör vi gå i kartläggning av besökarna, utan att kränka integritet och andra skyddsvärden som medier särskilt bör beakta?

Samla en handfull begåvade pedagoger. PR-folk. Lobbyister. Be dem att förklara varför det här inte är önskvärt, men nödvändigt. De kan ju börja med att spika upp senaste Orvesto på väggen och… tja, peka på Göteborgs-Posten höll jag på att säga, men de kan nog faktiskt peka lite var som helst. Det ser illa ut överallt.

Om detta genomfördes skulle det ha flera omedelbara effekter. Det skulle vitalisera vårt tänkande. Det skulle skapa nya affärer. Det skulle verka pedagogiskt gentemot publik och politiker.

Om det också skulle rädda svensk journalistik? Vet inte.

Men jag vet att den som har en bättre idé bör presentera den nu.

Kommentarer

Det finns 4 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Bertil Lindgren ons, 2015-10-07 17:56

Det som vinner just nu är internet. Och det viktigaste på internet om man vill ha återvändande besökare är innehåll.

Att ständigt nedrusta med mindre redaktioner som ska göra mer och sälja tunnare tidningar med irrelevant innehåll är inte vägen.

Jag prenumererar på en lokaltidning. Väldigt lokal, sällan utanför femtiogränsen. Nu börjar Hallpressen peta in innehåll från städer fyra fem mil bort, det var inte den deal vi hade när jag tecknade min prenumeration. Om trenden håller finns ingen anledning att förnya.

Jag tror snarast att innehåll, skapat av duktiga skrivande och fotograferande journalister är framtiden. ( observera gärna att jag inte nämnde film) För framtiden måste man tänka nytt, stort och annorlunda. Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke.

Det finns massor av utrymme för nytänk. De rikstäckande tidningarna kunde ju börja med att fundera kring varför vi i landorten ska prenumerera på helgmatrial som levereras på måndagar.

Inlagt av kerstin hallert ons, 2015-10-07 18:40

Uppgiften för Sveriges television är inte alls att "göra vad ingen annan gör " som Ekström tror. Uppgiften för svensk public service tv är densamma som för all europeisk public service tv (och radio): att vidga demokratin och överbrygga samhällklyftorna. Granskningen av SVT handlar märkligt nog aldrig om hur SVT handskas med dessa för samhället ytterst betydelsefulla uppgifter i Sverige och i förhållande till europeisk public service tv (som SVT är en del av). Utifrån de kriterierna är SVT inte mycket till public service. Och ingen bryr sig.

Inlagt av T Johansson ons, 2015-10-07 19:08

Jag har ett förslag, om det är journalistiken du oroas för. Testa med journalistik på riktigt och skit i annonserna. Det är inte lönsamt men gagnar hälsan och framförallt demokratin och samhällsutvecklingen.

Inlagt av Roger K tors, 2015-10-08 08:28

Man skulle också kunna satsa på kvalitetsjournalistik och ett mer öppet debattklimat. Många som inte har en tanke på att prenumerera på dagens övertrendiga, kreddigt ängsliga och agendadrivna svenska dagstidningar skulle nog kunna tänka sig att betala om det funnes ambitiösa och mindre självgoda tidningar med rimlig prisssättning här i landet, Och det är ju inte så att t ex Bonnierkoncernen är så fattig att den inte skulle klara att satsa framåt, eller hur?

Men vem bryr sig idag om att prenumerera på dyra och dåliga DN eller den skamlöst nergångna malmöhipstern Sydsvenskan när man kan hitta långt bättre nyhets- och kulturmaterial på andra håll, både på det svenska nätet och i utländsk press? Gratis dessutom, och med verkliga möjligheter att kommentera och tas på allvar som läsare,

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies