Lillemor Lagerdahl: : En radiofrilans vardag

19 oktober, 2004

Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Av radiofrilansar krävs inte bara journalistiska kunskaper, att vi hänger med i den senaste digitala utvecklingen, är duktiga säljare och smarta affärsmän. Radiofrilansen är också ljudtekniker.

Av radiofrilansar krävs inte bara journalistiska kunskaper, att vi hänger med i den senaste digitala utvecklingen, är duktiga säljare och smarta affärskvinnor. Radiofrilansen är också ljudtekniker. Och när frilansen tar tekniken i egna händer kombineras avancerad datorteknik med enklast tänkbara hjälpmedel.

En frilans i ett av de nätverk som jag är medlem i, läser sina texter i pannlampans sken under ett duntäcke för att få bra studioljud. En annan konstruerar en skrivbordsstudio och dämpar ljudet med en pläd på bordsytan och två dynor mot vägghörnet. En tredje väljer fastighetens välisolerade bastu som sin studio. En kreativ frilans öppnar garderobsdörren, drar undan skjortorna, klämmer fast en spotlight i garderobsstången, lägger alla telefonkataloger ovanpå traven med ljuddämpande lakan och frottéhanddukar och skapar samtidigt ett stativ när hon sticker in huvudet i öppningen för att läsa in sin text. Det finns ingen ände på uppfinningsrika lösningar för att kunna producera radioprogram som är färdiga att sändas från vilken radiostation som helst.

Själv tänder jag lampan och sätter mig på en pall i klädkammaren, där kläderna gör ljudet tätt.

Jag har vid några tillfällen bett ljudtekniker på Sveriges Radio att lyssna på mitt studioljud. De har inte haft något att anmärka, det håller hög kvalitet.

Men ersättningen är densamma vare sig jag använder tekniken i radiohuset eller ej. Den besparing som SR kan göra kommer inte frilansen till godo.

Radiofrilansen får inte betalt för sina teknikkostnader. Däremot fick jag en faktura på 581 kronor inklusive moms från SR när jag skulle lämna in ett programförslag till SR-ledningen och anlitade SRs ljudtekniker för att föra över ljud från några datkassetter till en CD.

Numera har jag alltid en flaska rött Killawarra Shiraz à 62 kronor i skafferiet. För att ge grannen, som inte vill ta emot kontanter. Grannen studerar till elektroingenjör och utan hans gedigna datorkunskap skulle min frilanstillvaro hemifrån kännas väl ensam.

Jag har nischat in mig på hälsa/medicin/vård, främst inom press men jag gör regelbundet radioprogram för P1. Vid sidan av mitt huvudspår recenserar jag film för P4-stationer via ett produktionsbolag. Det är då mina tekniska kunskaper sätts på prov.

Även om jag tycker att en film är riktigt dålig, ska mitt inslag vara roligt att lyssna på. Ljudklipp från filmen blir en viktig ingrediens. Filmbolagen lägger ofta ut ljudklippen på sina hemsidor. En MPEG-ljudfil laddar jag enkelt ner till min Mac. När jag ska ladda ner ljud från ett filmbolag som använder MP3-filer går det sämre.

För grannen är det en utmaning att lösa knepiga datorproblem. Han är PC-användare, men så kunnig att han även behärskar Mac. Men vi hittar inte någon MP3-spelare till Mac på Internet, bara till PC. Istället för vi över den på en CD från grannens PC och matar in skivan i min dator. När MP3-spelaren finns i datorn kan jag öppna filmbolagets ljudfil och fortsätta mitt arbete i ljudredigeringsprogrammet ProTools. Jag klipper och klistrar, mixar speakertexterna med ljudklippen, justerar ljudnivåerna.

Nästa dag krånglar datorn. Den går långsamt och jag ramlar gång på gång ur Internet. Jag misstänker att MP3-spelaren blockerar andra program. Eller kan det vara mitt modem av högsta kvalitet som strejkar? Telias servicetekniker tillkallas. Ett kretskort i trapphusets telefonväxel byts. Men problemet kvarstår. Jag kontaktar återigen grannen och får reda på att han har talat med Telias servicetekniker, som tror att jag har blivit kapad av hackers!

Grannen, som vet bättre, säger att min Mac à 22 000 kronor vid inköpet för fem år sedan är för gammal. Att jag borde köpa en ny dator. Jag har inte råd.

Vi kastar MP3-spelaren. Problemet med att ladda ner MP3-ljudfiler får lösas senare. Datorn går återigen bra och jag kan lugnt fortsätta med den påbörjade artikeln.

På vägen från innehåll till färdig produkt måste radiofrilansarna kunna hantera allt själva. Men vi behöver även vara duktiga säljare och smarta affärskvinnor. Redaktionerna köper in material som de själva inte kan producera och därför måste radiofrilansen gå ett steg längre.

För att jag ska gilla läget med att satsa tid på omfattande research till exempelvis ett 20 minuters radioprogram, måste jag se till att mitt arbete också genererar inkomster från andra uppdragsgivare efter det att programmet har sänts.

Ibland blir radiofrilansens arbetsvillkor rent absurda.

Nyligen lämnade jag ett programförslag som redaktionen ifråga vill ha. Men man har inte råd att köpa in det förrän nya pengar har kommit. Det är i skrivande stund om tre månader. Ska jag vänta och chansa på att den nyhet som bland annat finns med i mitt programförslag under tiden inte hinner bli allmänt känd, eller ej?

Inte konstigt att många slutar att göra radio. Men det finns en bra sak med radiofrilansens utsatta tillvaro.

Eftersom jag inte har obegränsad tillgång till datatekniker som fixar datorn eller redaktionsmedlemmar att fråga till råds, tränas jag ständigt i att hitta kreativa lösningar på allehanda problem. Det håller sinnet ungt. Och jag tycker att ett ungt sinne är en viktigare egenskap att ha för att kunna göra bra radio för alla åldrar än att vara under 45.

Kommentarer

Det finns 3 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Tor Danielsson mån, 2011-12-19 22:18

Förstår precis…

Av Tor Danielsson

…din frustration när det gäller SR:s framförhållning.

Under tecknad har egen erfarenhet som radiofrilans.

Däremot förstår jag inte att du och dina kollegor går in i garderober och kryper under duntäcken för att sätta prator. Är du på ett sjukhus, sätt pratan i sjukhusmiljö, är du på ett dagis gör pratan i dagismiljö. Eller gå ut i trädgården eller på gården och spela in din prata. Att göra detta i en garderob verkar för mig vara den sämsta lösningen. S k Studioljud var i alla fall inget jag stävade efter under mina radiofrilansår eller något som jag som anställd försöker uppnå. Tvärtom. Slösa inte mer tid på att bygga med telefonkataloger och frottéhanddukar. För övrigt – det som bekymrade mig mest när jag frilansade var att SR betalade så kasst för ett frilansknäck.

Tor Danielsson

Inlagt av Tor Billgren mån, 2011-12-19 22:18

Studioljud

Av Tor Billgren

Håller med föregående talare. Strunta i garderober, duntäcken och pläder. Om jag inte lyckas få studiotid på SR (vilket blir svårare och svårare) så läser jag helt sonika in pratorna direkt in i datorn. Utan ljuddämpning eller akustiska finesser. Det brukar funka bra om man har litet mikavstånd. Det blir inte lika bra som i studio – men SR kan inte förvänta sig att kvaliteten ska kunna bibehållas när de skär ner. Givetvis HÖRS det att pengarna är få.

Tor Billgren

Inlagt av Michael Nordvall mån, 2011-12-19 22:18

Mac utan mp3 ”“ finns inte

Av Michael Nordvall

Med all respekt för Lillemor Lagerdahls berättelse om en radiofrilans vardag, slås jag av häpnad inför den möda hon lägger på beskrivningen av att att hitta en mp3-prgram till sin Mac ”“ den enda dator som har, och “alltid” haft sådan kapacitet. Inbyggd. Såväl för att spela upp som att redigera/klippa. Om inte Quicktime (som det inbyggda programmet heter) klarar filen är den inte mp3. Dessutom finns iTunes för gratis nedladdning från Apple eller .

Däremot finns det andra MPEG-format som kan vålla Quicktime problem. Men även för dem finns spelare, om nu Lillemor blandat ihop formaten? Men att lära sig sina arbetsverktyg ”“ dator, program, ljudformat ”“ har väl arbetare alltid varit tvungna? Inget nytt eller anmärkningsvärt över det. Inte heller att verktyg blir otidsenliga, som en fem år gammal dator förvisso är. Det är därför man får skriva av dem på 3-4 år.

Michael Nordvall

Årets groda 2021

Alla gör fel ibland. Men en del fel är roligare än andra. Nu kan du rösta på vilken som var 2021 års roligaste groda. Sista dag för att rösta är den 14 februari. Rösta här.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies