Gör om och gör rätt TV4!

14 april, 2014

Förra veckan meddelade TV4s ledning att man vill lägga ner de lokala nyheterna. Man vill stänga 22 väl fungerande redaktioner och smula sönder en framgångsrik nyhetsorganisation. Vi anser att detta är ett felaktigt beslut utifrån flera perspektiv.

TV4 pratar just nu gärna om var och hur: Var finns den framtida publiken när den på sikt överger det traditionella TV-tittandet? Hur ska man nå den publiken, via dator, mobil, plattor etc?

Vi menar att man har glömt en vital sak: VAD är det TV4 ska nå publiken med?

Alla tillgängliga mätningar och undersökningar pekar på att det som gäller nu, och än mer i framtiden, är det lokala nyhetsmaterialet (se bl a framtidsstudier från Kairos Future).

TV4 påstår sig vilja vara en seriös nyhetskanal även i framtiden, samtidigt som man vill lämna det lokala uppdraget och i stället satsa på enbart nationella nyhetssändningar, utsända från Stockholm

Ett allvarligt strategiskt felbeslut anser vi.

Den förstärkning av riksredaktionen, med 25 reportrar spridda över landet som man planerar ska ersätta de lokala redaktionerna är en rökridå, i ett försök att mildra det faktum att man struntar i det som händer i övriga delar av landet.

Redan i dag har TV4 reporterkraft på 21 platser i landet, som sänder och förmedlar till tittarna det som är av riksintresse. ”Hotellbranden, dubbelmordet, vägavstängningarna, tågolyckan, mutskandalen”, osv. Vilket är ett axplock av vad de lokala stationerna redan täcker åt riksredaktionen.

Så vad är det TV4 vill med beslutet att lägga ner den lokala nyhetsbevakningen? Enligt vår uppfattning handlar det om en enda sak. Att tjäna mer pengar åt sina ägare. En vinst som 2013 närmade sig en miljard är uppenbarligen inte tillräcklig.

Vi anser att TV4 behöver lokala nyheter även i framtiden. Vi är överens med TV4 om att vi behöver utveckla den digitala delen av utbudet. Vi förstår väl att våra nyheter behöver finna kompletterande och nya vägar för att nå den framtida publiken.

Vi har sedan länge förstått nyttan av sociala medier för att nå ut. Vi förstår också att TV4 Nyheterna behöver utvecklas.

Men vi tror att det är det lokala nyhetsmaterialet som kan leda den utvecklingen. Vi tror på värdet av att finnas nära vår publik. Vi vet hur viktiga vi är för publiken när vi lyfter lokala frågor, som är nära och som berör. Vi vet att vi gör skillnad när vi lokalt går igång och berättar det som aldrig kommer att berättas i Riksmedia. De lokala röster som i framtiden  kommer att höras av TV4-tittaren blir Bonde söker fru, Gladiatorerna och Så mycket bättre.

Om TV4 i framtiden ska vara en respekterad ”del av Sverige”, så måste TV4s ledning tänka om, tänka rätt och backa från det inriktningsbeslut om nedläggning av de lokala redaktionerna, som skall klubbas den 23 april.

Vi är det som skiljer TV4 från den oformliga massa av underhållningskanaler som redan finns. Vi ÄR TV4 Nyheterna.

Jimmy Roos
Nyhetschef TV4Nyheterna Gävle och Dalarna
Peter Jonsson
Nyhetschef TV4Nyheterna Luleå
Peter Svanberg
Nyhetschef TV4Nyheterna Umeå och Skellefteå
Hans Holmgren
Nyhetschef TV4Nyheterna Sundsvall och Östersund
Fia Linderström
Nyhetschef TV4Nyheterna Uppsala
Rebecka Segelström
Nyhetschef TV4Nyheterna Västerås och Örebro
Andreas Åsenheim
Nyhetschef TV4Nyheterna Norrköping och Linköping
Anna Cassel
Nyhetschef TV4Nyheterna Jönköping
Jonas Engman
Nyhetschef TV4Nyheterna Växjö, Kalmar och Blekinge
Öivin Tronstad
Nyhetschef TV4Nyheterna Skaraborg
Jesper Larsson
Nyhetschef TV4Nyheterna Väst
Marie Sjöberg
Nyhetschef TV4Nyheterna Halland
Lisa Hygge
TF Nyhetschef TV4Nyheterna Värmland
Joakim Fransson
Nyhetschef TV4Nyheterna Göteborg och Borås
Annika Anjou
Nyhetschef TV4Nyheterna Malmö och Helsingborg

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Leif Möller mån, 2014-04-14 13:20

Marknadsvdelningen i Ystad trummade ihop till möte med redaktionen. Ingen annan kunde (ville) gå. Jag drog nitlotten och utsågs att delta.
Runt det stora ovala bordet vid cafeterian samlades vi. Det var viktigt att alla avdelningar på vår lilla lokaltidning drog åt samma håll, fick jag veta. För femtioelfte gången.
- Jag efterlyser fler glada nyheter, varför har ni inte fler sådan. Som i köpmannaföreningens gratistidning - där är glada nyheter. Jag blir glad av glada nyheter. Damen från annonskontoret i Kristianstad pendlade röstmässigt mellan ilska och desperation.
Suckande försökte jag på redaktionen vid avlämningen vid 17-snåret återge vad som sagts.
"Happy News are here again", visksjöng en av råttorna på sportredaktionen. Alla mördade honom med blickarna.
När jag nu läser om reaktionerna på TV4:s torped mot lokaljournalistiken så tänker jag på episoden med annonsdamen.
Kören av försvarare av "det lokala" är öronbedövande. Lokaljournalistiken är för Sverige vad aorta är för människan. Så låter det i varje fall.
Men ingen som jag hört och läst har preciserat vad det är för lokal journalistik som är omistlig för demokratin. Är det politiska nyheter från fullmäktige och nämnder de menar? Är det rena händelsenyheter (krocka, brinna, störta o.s.v)? Är det att leta upp udda människoöden de menar? Är det omsorgsfullt uppgrävda surdegar om vänskapskorruption i det lokala näringslivet? Är det förtvivlade sus i öronen av typ "vi har inget till botten på sid 5, hitta på nåt!!"? Eller är det feelgood a la annonsdamen från Kristianstad?
Själv är jag sedan fem år tillbaka pensionär efter 33 år som journalist, varav halva tiden på Ystads Allehanda. Jag minns hur illa jag mådde de sista åren över att spela intressse för förskolor som firade 2,5-årsjubileum med ballongsläpp, äldre grånad herre som limmade ihop tomtar av pet-flaskor hemma i garaget. Med mera, med mera i en ocean av glaaada nyheter.
De där dötrista två- eller trespaltarna, i topp till höger på sidan, som jag kunde klämma fram efter kommunrundan och snack med kommunal tjänsteman, de blev på något sätt min räddning. Jag brukade kalla dessa artiklar för grå-öken. Och jag valde hellre fem grå-öken än en feelgood-fjant-artikel. Det kändes ibland som att kravet på glada nyheter (oftast drapperat till "vi måste spegla läsarnas verklighet, ligga nära dem, glädjas med dem") brände upp några tusen hjärnceller. Grå-öken= 500 hjärnceller, feelgood-fjantet= 4000 celler. Ungefär så var skalan.
I vissa kollegors ögon var jag nog en skitdålig journalist. Det kan jag leva med.
Jag försökte överleva genom att satsa i egna långa skrivprojekt kring det som intresserade mig. Mycket gjorde jag på fritid och jag hade redaktionsledningens öra, fick ganska fria tyglar. Och det råkade i många fall vara väldigt lokalt. Det märkte jag på brevskörden och telefonsamtalen efter varje projekt
Emellanåt presenterar media landet runt riktigt, riktigt bra lokaljournalistik, inte minst av TV4:s lokala redaktioner. Men att vi skulle gå miste om något väldigt viktigt därför att X antal limmade tomtegubbar förblir okända, det tror jag inte.
Inte vet jag om TV4-ledningen tänker rätt som amputerar ena benet för att, som de betonar, överleva i det blixtsnabba medialandskapet. Jag tycker nog att det låter mer som att Mammon talar och att TV4 vill tippa över till det som de egentligen är - en kommersiell TV-station där reklamen är stommen och nyheterna är utfyllnad.
Men jag anser bestämt att all lokaljournalistik inte är bra lokaljournalistik. Det är väl bra lokaljournalistik som ska försvaras? Resten kan köpmannaförenings gratistidning ägna sig åt.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Journalisten-podden

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies