Gå direkt till textinnehållet

”Vi vet inte så mycket om Polaris än”

Enligt journalistklubben vid Göteborgs-Posten finns det i nuläget ingen stor oro på redaktionen efter beskedet om att Stampen Media får nya ägare. "Men det här är ju en helt ny situation för oss, som så länge haft en familj som huvudägare", säger klubbordförande Gabriella Mohoff.

Den Schibstedägda mediekoncernen Polaris köper tillsammans med svenska NWT och VK in sig som majoritetsägare i Stampen Media. Peter Hjörne blir vice vd.

Det nya konsortiet får namnet PNV Media och blir ägare till 51 procent av Stampen Media. Familjen Hjörne blir största minoritetsägare, med en ägarandel på 14,6 procent. Polaris Media äger nu 45 mediehus, varav 39 i Norge och sex i Sverige. Koncernen äger också tre gratistidningar i Sverige och halva bolaget Ortstidningar Väst. Före uppköpet av Stampen Media hade Polaris Media 750 anställda.

Enligt Stampens styrelseordförande Martin Alsander kommer ”partnerskapet” med Polaris Media, VK-Media och NWT Gruppen att möjliggöra ”ännu större satsningar på den lokala journalistiken i Västsverige och snabba på den digitala utvecklingen av medieverksamheten”. Polaris Medias koncernchef Per Axel Koch blir ny styrelseordförande för Stampen. Han framhåller att Stampen är ett ”stabilt bolag med duktiga medarbetare och starka mediehus” och att investeringen för Polaris del är strategisk och långsiktig.

Annons Annons

Gabriella Mohoff, ordförande för journalistklubben vid Göteborgs-Posten, menar att det är svårt att redan ha en åsikt om de nya ägarförhållandena.

– Vi vet inte så mycket om Polaris än. Vi får väl se vad som kommer. Men från det lilla vi hunnit prata med företrädare för dem så låter allt väldigt bra; vi ska fortsätta med vår lokala journalistik och de ska inte gå in och peta i verksamheten. Vad det betyder i verkligheten vet vi inte än, det finns ingen stor oro här just nu, säger hon.

– Men det här är ju en helt ny situation för oss, som så länge haft en familj som huvudägare.

Journalisten rapporterade i vintras, då Polaris var en av budgivarna på Mittmedia, om att Polaris av norska branschkännare beskrivs som en mediekoncern med gott rykte bland investerare och långt fram när det gäller digital utveckling – men också en ägare som sparar hårt på redaktionerna.

Ser klubben någon risk för tuffa sparpaket?
– Det är svårt att veta, vi har ju redan gått igenom en massa sparpaket. Men av de signaler vi fått hittills låter det som att de inte tänkt spara på oss. Och jag har svårt att se att det ska finnas anledning till det: Stampen Media är inte ett företag i kris. Jag uppfattar den här försäljningen som ett sätt att göra företaget stabilt på lång sikt. Sedan går det inte att sticka under stol med att det är spännande att få in aktörer som kommit längre än oss med digital försäljning, säger Gabriella Mohoff.

I söndags gick DNs chefredaktör Peter Wolodarski i en krönika till hårt angrepp mot ägaren Peter Hjörne. Wolodarski menar att Hjörne med sina affärsbeslut ”allvarligt skadat förutsättningarna för att bedriva professionell journalistik i Göteborg” och att det är ”en skam för den svenska mediebranschen att han tillåts behålla makt och belönas med nya miljoner”.

I en analys i Medievärlden menar Jan Scherman att Wolodarskis angrepp delvis är ”den dålige förlorarens sura reaktion”. Bonnier ska ha velat köpa Stampen så gärna att Hjörne i sista stund erbjöds en plats i Bonniers styrelse, enligt Scherman.

Fler avsnitt
Fler videos