Gå direkt till textinnehållet

Trendbrott för morgontidningarna – intäkterna ökar

Efter åtta kvartal med fallande intäkter ökar morgonpressens intäkter första kvartalet 2025, visar statistik från Tidningsutgivarna.

Det är första gången sedan fjärde kvartalet 2022 som landets morgontidningar ökar intäkterna.

Annonsintäkterna minskade visserligen med 1,9 miljoner till 544,9 miljoner, men det var ett betydligt mindre tapp än de senaste kvartalen. Och läsarintäkterna ökade samtidigt med 14 miljoner till 1589,8 miljoner.

De totala intäkterna ökade därmed med 12,2 miljoner till 2134,7 miljoner jämfört med första kvartalet 2024.

”Medan morgonpressen lyckats hålla uppe sina läsarintäkter trots de senaste årens lågkonjunktur, har annonsintäkterna varit kraftigt vikande. Förhoppningsvis är vändningen vi ser under första kvartalet 2025 ett bestående trendbrott”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna, i ett pressmeddelande.

De digitala intäkterna står nu för 36 procent av de totala intäkterna i morgonpressen. Landsortspressen har lägre andel digitala intäkter än storstadspressen, och störst är skillnaden när det gäller läsarintäkterna.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.