Gå direkt till textinnehållet

Tidskrifter sitter tryggt – för stunden

För dagspressen är den digitala gratiskulturen ett akut problem. För tidskriftsbranschen är nätet ett mind­re bekymmer – på kort sikt. Men sitter tidskrifterna för still?

”Lite krasslig.” Så beskriver medieanalytikern Olle Lidbom hälsotillståndet för den svenska tidskriftsbranschen. Han pratar dels om annonskonjunkturen, som efter att just ha återhämtat sig från kraschlandningen 2009 i höstas åter dök nedåt. Dels om en mer lågintensiv problematik:
– Innovationsgraden är inte särskilt hög. Man satsar på säkra hästar och rekryterar helt enkelt inte så många smarta människor. Det känns som lite braindrain.

(…)

I det korta perspektivet är det ingen ko på isen. 93 procent av svenskarna läser tidskrifter och affärsmodellen där upplaga står för 70 procent av inkomstkakan och annonser för resten är relativt robust. (…)

Annons Annons

Men i ett lite längre perspektiv ser läget annorlunda ut.

– Det är klart att det är ett stort problem att 70 procent av våra intäkter på sikt flyttar över i en kanal där ingen vill betala för det. Det är svårt att kompensera med annonspengar, hur man än gör. Den affärsmodell vi levt med i många år är under press, säger Kerstin Neld, VD för Sveriges Tidskrifter.

Läs resten av reportaget i Journalisten nr 2 2012. Bland annat besöker vi Bonniers digitala lekstuga för Ipadmagasin, och visar hur sju olika tidskrifter möter framtiden.

Teckna en prenumeration här.

Fler avsnitt
Fler videos